Många nyheter i Sportkatalogen

Många nyheter i Sportkatalogen

Publicerad

Förra året lanserade Sportfack Sportkatalogen. Nu har arbetet påbörjats med årets julkatalog och det blir en hel del nyheter.

Vi på Sportfack är av uppfattningen att alla i branschen blir vinnare om sportkakan växer. Det kan vi bara uppnå om vi tillsammans bakar en riktigt god kaka. Svenskarna spenderar 65 miljarder i julhandeln och med Sportkatalogen ska vi få folk att önska sig fler sportklappar.

Idén med Sportkatalogen är att mixa en katalog på runt 100 sidor med de senaste sportprodukterna och köptips från experter. Katalogen skickas ut till prenumeranter av Egmont Publishings starkaste sporttidskrifter som exempelvis Åka Skidor, Utemagasinet, Golf Digest, King och Vagabond. Utskicket sker från mitten av oktober och en månad framåt när julhandeln och julönskningarna sätter fart.

Första upplagan av Sportkatalogen gick verkligen hem hos läsarna. När vi frågade de som hade fått Sportkatalogen skickade till sig tillsammans med sin favorittidning fick vi följande svar:

• 75 % sparade katalogen inför julklappsköpen.

• 50 % planerade att besöka en sportbutik, inspirerade av Sportkatalalogen.

• 70 % tänkte söka mer information om produkter efter att ha läst Sportkatalogen.

– Till 2014 har vi fått till en ännu bättre distribution genom att lägga till fler båttidningar och några ungdoms- och serietidningar som också ingår i Egmont, säger Martin Willners, chefredaktör på Sportfack. Nu når vi ännu fler som är ännu mer aktiva och ännu köpstarkare konsumenter. Vi gör formen vuxnare och höjer kvaliteten på den tryckta versionen genom att använda tjockare papper. Vi lanserar också en digital version för iPad till de som hellre läser sin tidning digitalt.  

– Alla dessa nyheter ger en större kaka som smakar betydligt mer och när vi dessutom sänker priserna för medverkan i Sportkatalogen hoppas vi kunna öka antal sidor i Sportkatalogen så att den blir ännu maffigare, säger Thomas Sedin som är ansvarig säljare för Sportkatalogen. Aldrig tidigare har ni kunnat nå en så stor, så sportintresserad och så köpstark målgrupp till en så låg kontaktkostnad. Nu är det upp till er att fylla på med dina bästa ingredienser. 

Sportkatalogen får en mer vuxen form.

Fakta om Sportkatalogen

Distribution: 150 000 exemplar under perioden 10 oktober – 5 november. Merparten skickas ut precis innan lönehelgen i oktober.

Räckvidd: 780 000 personer.

Läsarnas inköp av sportutrustning: 1,9 miljarder kronor. Snittläsaren av de tidningar som Sportkatalogen skickas ut med lägger nästan dubbelt så mycket på sportprylar som medelsvensken.

• Över 300 000 löptränar minst 1-2 gånger i veckan

• Över 250 000 åker utför minst 7 dagar/år

• Över 300 000 åker längdskidor 4 dagar eller mer/år

• Nästan 600 000 tränar i gym minst 1-2 gånger i veckan

 

Är ni intresserade av att visa upp era produkter i Sportkatalogen 2014 kontaktar ni Thomas Sedin.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842