Mångmiljonskadestånd för Vibram USA

Mångmiljonskadestånd för Vibram USA

Publicerad

Vibram USA har accepterat att betala ett skadestånd om 25 miljoner kronor till kunder som köpt varumärkets skor av Fivefinger-modell. Falsk marknadsföring var orsaken till stämningen.

Bakgrunden är en så kallad masstämning där målsägarna hävdat att Vibram USA utan grund har gjort gällande att skor av Fivefinger-modell stärker muskler och förhindrar skador. Trots att Vibram USA har förlikats med motparten och kommer att betala ut pengarna, förnekar företaget anklagelserna.

Förlikningen innebär att Vibram USA kommer att betala upp till 645 kronor per skopar till kunder som köpt skor mellan den 21 mars 2009 och det datum då masstämningen offentliggjordes i deras närhet. Enligt amerikanska Runners World, som studerat liknande fall, så är det sannolikt att målsägarna kommer att erhålla mellan 140 och 340 kronor per par.

Vid sidan av skadeståndsutbetalningarna måste Vibram USA sluta hävda att deras Fivefinger-skor stärker muskler och minskar skaderisk, åtminstone till företaget kan bevisa att det stämmer. Företaget måste också genom banners informera om förlikningen på ett antal hemsidor, däribland Runnersworld.com samt Facebook.com. Dessa banners ska sitta uppe tills de visats ungefär 300 miljoner gånger.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206