Funktion går före mode för Puma Golf

Funktion går före mode för Puma Golf

Publicerad

När Puma tog sig in på golfmarknaden gjorde de det med stort fokus på mode. Modet är fortfarande viktigt men främst kommer funktionen.

Grant Knudson

Puma har bara gjort golfskor i 10 år men på denna korta tid har de snabbt etablerat. Med färg och form har de hittat en nisch. Sportfack träffade Grant Knudson på PGA Show i Orlando, mannen bakom Pumas alla golfskor.

Beskriv årets kollektion i tre ord.
Bekvämlighet, funktion och stil. Vi har tittat på hur golfskor har sett ut genom historien, och visst, de var många gånger bra men de var också tunga. Vad vi har velat gör 2014 är att ta bort så mycket vikt som det bara är möjligt samtidigt som vi försök behålla stabiliteten, bekvämligheten och funktionen. Tittar du på vår linje i år så är den nästan chockerande lätt. 

När det gäller golfskor så är inte Puma ett av de klassiska märkena.
Nej, vi har gjort skor i tio år men när vi tog över Cobra för tre år sedan ökade vårt fokus på skor. Vi fick ett bättre distributionsnät, större mediaintresse, fler tourspelare och därmed ökad exponering. För Puma handlade golfskor om life style för vi är den typen av varumärke. Men nu är vi på väg mer mot funktion i en livsstilsförpackning. Ta Biofusion till exempel, den är stabil, ger en bra plattform för svingen och den har en massa bra tekniska lösningar i en enda sko. Det är den skon Jonas Blixt kommer att ha på sig i år. Jonas sa själv att det är den bästa sko han har haft på sig.

Varför har ingen gjort lättare skor tidigare?
Till viss del handlar det om nya tekniska möjligheter och nya material. Även om Puma inte har gjort golfskor så länge så har vi ju gjort skor för andra idrotter sedan lång tid tillbaka. Det går ju tillbaka till vårt moderskepp i Tyskland och vår grundare Rudolf Dassler. Det handlar om superlätta löparskor till Usain Bolt och superlätta fotbollsskor. Vi har kunnat låna en hel del tekniska lösningar från dem som inte existerade för fyra, fem år sedan. Och vi har fått lättare material att arbeta med som foam och TPU. Dessa material låter oss göra saker som inte var möjliga att göra för bara några år sedan.

Hur skulle du säga att er målgrupp ser ut?
En golfare som bryr sig om hur han ser ut. En golfare som är mån om sin stil men som också kräver en avancerad funktion och prestanda i sin utrustning. Som vill ha det bästa och som vill skjuta låga scorer. Men som också är väldigt intresserad av mode.  Som gillar färg, mode, stil. Det är därför de olika komponenterna hänger ihop färgmässigt.

Med en hel del fokus på färg och mode – är det svårt att kombinera detta och samtidigt vilja vara en seriös aktör på golfmarknaden?
En bra fråga.  Förr var det kanske ett tufft hinder att komma över men nu, med en ny CEO, har vi mer utalat ändrat kurs. Vi har nu funktion som den högsta prioriteten  i stället för att sätta färg och form först. Nu går "performance before fashion".  Vi utgår från funktion och material och sedan applicerar vi vårt modetänk på det. Så funktion är det viktigaste i årets kollektion. Förr var det tvärtom. 

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842