Stadiums nya flaggskeppsbutik

Stadiums nya flaggskeppsbutik

Publicerad

Mitt emot Ikea i Kungens Kurva i Stockholm har Stadium öppnat sin senaste butik. Ett genrep inför öppningen i Hamburg i september.

Stadium har fått det absolut bästa läget i den nya gallerian Kungens Kurva Shoppingcenter. Precis innanför entrén och mitt emot Ikea har de öppnat en butik i två plan och på 2 500 kvadratmeter. Som vanligt när det gäller Stadium är det en fräsch butik där produkterna lyfts fram genom en diskret men varierad inredning. Det mesta är sig likt från rådande koncept men det finns en del nyheter och därför har Stadium valt att kalla den här butikslösningen för Next Level 2.0.

Bo Eklöf

– Vi har förfinat detaljer i vår inredning, gjort alla bilder i butiken svartvita och lagt betydligt mer pengar på ljus, ljud och rörlig media, säger Bobbo Eklöf när han presenterar butiken för inbjudna leverantörer och press. Dessutom tillför vi doft så att det kommer att dofta gräs på vår fotbollsavdelning, skog i outdooravdelningen och så vidare.

En stor del av belysningen sker nu med LED vilket minskar energiförbrukningen rejält, ljudet blir både starkare och bättre utspritt över hela lokalen och i butiken finns 40 TV-apparater där Stadium kör kampanjer och actionfilmer.

Inredningen känns igen men de har fått fler höjder och kortsidor utnyttjas mer effektivt. De har också kommit på ett sätt att profilera varumärken i befintlig inredning så att det blir mer enhetligt samtidigt som varumärkena syns. Det gäller både på hyller och på podier med skyltdockor. Skyltdockor förresten är något som Stadium är riktigt bra på. En snabb räkning gav att det finns runt 30 hela skyltdockor, 50 byster plus en mängd huvuden och ben. Resultatet är att produkter syns på ett helt annat sätt och tydligast märks det på löparavdelningen där tajts visas på ben så att kunderna kan se hur höga de är i midjan och hur långa benen är. Överlägset mot att bara ha dem på galgar.

Sortimentsmässigt går butiken i Kungens Kurva i samma spår som övriga Stadiumbutiker. Skor är fortsatt den viktigaste produkten och skoväggen på andra våningen är gigantisk. Junior är också en väldigt viktig del för Stadium och i Kungens Kurva har den avdelningen vuxit och ligger ihop med lifestyle och casual på nedre plan. Vid öppningen har även fotboll och cykel stora ytor.

Annelie Suneson

– Vi tror att en stor del av vår handel kommer att vara säsongsbetonad, säger Annelie Suneson som är butikschef i Kungens Kurva. Kungens Kurva är en destination och det här nya köpcentret gör det möjligt att nå flera butiker under ett och samma tak. Vi tror på en hel del spontanshopping eftersom många åker hit för att handla vissa specifika saker men också se vad de hittar.

Den stora frågan är om koncentrationen av sportbutiker i Kungens Kurva är bra eller dåligt. I den nya gallerian finns även Intersport och i området finns XXL, Team Sportia, Sportson, Dormy, Hi-Sport, Decathlon och Nike.

– Min erfarenhet är att det bara är positivt med konkurrens om det är ett bra handelsområde, säger Gustaf Öhrn som är vd på Stadium. Vi drar kunder till varandra och vi blir bara sporrade till att göra ett ännu bättre jobb om vi har duktiga kollegor i närheten.

Butiken är också ett sista genrep för butiken som Stadium ska öppna i Hamburg i höst. Dels genom att kunna testa det nya konceptet och inredningen live i några veckor innan allt ska spikas för Hamburg och dels genom att Daniela Thinius, landsansvarig i Tyskland, fungerat som projektledare för den här butiken för att se vad det innebär att starta en Stadiumbutik.

– Det har varit väldigt lärorikt för mig att vara med i det här projektet och om ett par veckor drar vi igång på allvar i Hamburg med att börja rekrytera personal, säger Daniela.

– Det är väldigt viktigt för oss att hela tiden förädla och förfina vårt koncept och i mångt och mycket är det det här som vi kommer att gå vidare med till Hamburg, säger Gustaf Öhrn. Vi har länge drömt om att ge oss vidare ut i Europa. Vi har spelat Allsvenskan länge, nu ska vi spela Champions League. Vi trodde att vi skulle ha öppnat tidigare men just nu är jag otroligt nöjd med att vi inte hade bråttom. Vi har stor respekt för den tyska marknaden men vi har också ett stort självförtroende och vi har aldrig varit mer förberedda i något vi gjort än i vår introduktion på den tyska marknaden.

Cykel får stort utrymme i den nya butiken.

Tajts visas på skyltdockor för att kunden ska kunna jämföra olika modeller lättare.

Bollar skyltas på ett bättre sätt.

Streetwear skyltas mot svart inredning för att bli en egen avdelning.

Sittplatserna påminner om läktare.

Alla bilder går i svartvitt för en mer tidlös stil.

Skoavdelningen är gigantisk.

TV-skärmar och LED-belysning är två av satsningarna i det nya Next Level 2.0.

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842