1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Det blir en förlängning av samarbetet mellan konfektionsföretaget Tenson och det Svenska skicrosslandslaget. Tenson kommer att klä landslagsåkarna ända från till nästa vinter OS i Sydkorea år 2018.
Samarbetet fick sin början redan 2011 då Tenson gick in som klädsponsor. Företaget har sedan dess försett skicrossåkarna med både överdragskläder och tävlingsställ.
- Vi har traditionellt haft en mogen kundgrupp. Men genom att vi är med och stöttar skicrosslandslaget så kan vi också nå en yngre målgrupp. Vi har ett gäng fantastiska åkare i landslaget och jag tror verkligen på den här sporten, säger Johan Lövqvist, vd på Tenson.
Skircrosslandslaget hade både stolpe in och stolpe ut i Sotji. Många minns kanske Victor Öhling Nordbergs krasch i ledningen strax innan målgång i kvartsfinalen. Plåster på såren kom ändå med bronsmedaljen för Anna Holmlund, till glädje såväl för landslaget som för sponsorerna.
För skicrosslandslaget innebär det fleråriga samarbetet med Tenson att åkarna fortsättningsvis kan vara med och påverka hur kläderna ska utformas och designas. Att bara göra korta sponsoravtal ger inte samma möjlighet och trygghet för idrottarna. Därför uppskattar skicrosslandslaget det långa engagemanget från Tensons sid.
- Vi vistas ofta i miljöer med mycket svåra och krävande väderförhållanden. Därför är det viktigt för oss att ha kläder som funkar och håller oss varma och hjälper oss att öka vår prestation, säger Tommy Eliasson Winther, sportchef för Svenska skicrosslandslaget.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!