Snart öppnar Stadium i Tyskland

Nu har Stadium hittat det butiksläge de ville ha för sin tyska lansering i Hamburg. I höst öppnar de sin första butik utanför Norden.

För drygt ett år sedan offentliggjorde Stadium sina planer på att öppna en butik i Hamburg. De var noga med att poängtera att det var ett kliv till Hamburg och inte en fullskalig satsning på hela Tyskland. Nu låter det lite annorlunda då Stadiums vd Gustaf Öhrn säger att kedjan har ambitioner att öppna ytterligare butiker i regionen.

Stadiums första butik i Tyskland kommer att ligga på Mönckbergstrasse i östra Hamburg i vad som beskrivs som Hamburgs hetaste shoppingkvarter. Sortimentet kommer att vara snarlikt det som finns i de nordiska butikerna med en mix av housebrands och externa varumärken. Att satsningen sker just i Hamburg beror på att stadens klimat påminner om Nordens, att det är den tyska stora stad som ligger närmast Norden och att invånarna har ett stort sportintresse.

– Efter en utförlig analys har vi identifierat en ledig position och tar i höst klivet in i Hamburg med öppnandet av en riktig flaggskeppsbutik och ambitionen att öppna ytterligare butiker i regionen, säger Gustaf Öhrn, VD på Stadium i ett pressmeddelande.

 

Snart öppnar Stadium i Tyskland
Daniela Thinius

Den tyska sportmarknaden är den största i Europa och Hamburg är en av de snabbast växande regionerna. I staden med omnejd bor över fyra miljoner invånare. Stadium ser en marknadsposition, som till skillnad från de lokala konkurrenterna, kan erbjuda sport och sportmode för hela familjen.

– Vi satsar på familjerna genom kvinnorna, och kommer även ha ett stort sortiment för barn och junior, säger Daniela Thinius, landschef för Stadium i Tyskland, som har närmare 20 års erfarenhet inom retail och försäljning i Tyskland med bland andra Puma. I Tyskland är det mest män i sportbutikerna. I Hamburg kommer Stadium öppna för hela familjer precis som i Sverige. Det kräver ett helt nytt tankesätt i marknadsföringen av våra butiker.

Butiken i Hamburg blir Stadiums första fönster ut mot Europa och ett sätt att testa om deras koncept håller även på andra marknader.

– Det är en storslagen dröm som nu äntligen blir verklighet. Efter en lång tid av planering och sökande efter en lämplig lokal slår vi upp portarna mitt i Hamburgs hetaste shoppingkvarter, säger Karl Eklöf, Etableringschef på Stadium.

Stadium är Nordens största sportkedja med 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.Förra året ökade de sin nordiska omsättning med 213 miljoner kronor till 6,1 miljarder. Även resultatet förbättrades då vinsten steg med 27 procent till 200 miljoner kronor.

– Det har varit ett tufft år i sportbranschen men i motsats till de flesta av våra konkurrenter har det gått bra för oss, säger Gustaf Öhrn. Vi är finansiellt starka och fortsätter växa samt förbättra vår lönsamhet.