Skechers ska erövra Sverige

Skechers är USA:s näst största skomärke men har varit väldigt osynliga i Sverige. Det ska det bli ändring på redan nu i vår.

Skechers är det näst största skomärket i USA men hittills har Sverige inte varit en stor marknad för dem. Det ska förändras nu när Skechers danska distributör Sports Connection tar han om försäljningen i Sverige också. I dag har märket 750 återförsäljare i Norden och Sverige ska få dem att växa ytterligare.

Skechers har alla typer av skor men det Sports Connection satsar på just nu är märkets Perfomance Division med skor för löpning och walking. Starten på lanseringen skedde på Swesport i januari.

– Skechers Performance Division sköts som en självständig avdelning i bolaget och har en enormt hög innovationstakt, säger Peter Jørgensen som är vd för Sports Connection. I höstas utsågs de till Brand of the year av facktidningen Footwear News.

Det Skechers prisades för var deras skor för natural running som har plockat barfotaskornas låga tådrop och blandat det med en fulldämpande sula i det lätta materialet Resalyte och lagt till en väldigt rymlig tåbox så att tårna kan röra sig fritt. I sortimentet finns dessutom en walkingsko som bara väger 100 gram.

– Skechers är dessutom bra på att blanda funktion med en snygg design, säger Marianne Lassen som är marknadsansvarig på Sports Connection. Vår plan är att börja med att bearbeta specialistbutikerna inom löpning och därefter gå bredare mot sportkedjorna. Vi vet att vi har skor som fungerar och nu ska vi berätta det för alla löpare i Sverige.

Den som kommer att ansvara för försäljningen i Sverige är Leif Andersson och förutom skornas funktion vill han trycka på en annan viktig sak.

– Sports Connection har 500 modeller från Skechers på lager i Danmark för att butikerna lätt ska kunna komplettera under säsong. Butikerna kommer dessutom snabbt åt aktuellt lagersaldo via en läsplatta eller dator så det är väldigt enkelt att fylla på när skorna börjar ta slut i butiken.

Och namnet Skechers då? Ja, en fri översättning får bli ”spring i benen” eller oförmågan att kunna sitta still.

Skechers ska erövra Sverige
Leif Andersson, Marianne Lassen och Peter Jørgensen är teamet som ska få Skechers att lyfta i Sverige.