Native Fitness vill sätta folk i rörelse

Träningsspecialisten Native Fitness erbjuder produkter för både hem- och gruppträning. Nu vill företaget hitta fler återförsäljare.


Native Fitness vill sätta folk i rörelse
Lifeline är Native Fitness största varumärke.

Native Fitness grundades mest av en slump för fyra år sedan. Bröderna Patrik och Niklas Bohman i Habo hade på varsitt håll upptäckt produkten Powerwheel från amerikanska fitnessleverantören Lifeline. På vinst och förlust skickade de ett mail och frågade Lifeline om de fick sälja Powerwheel på nätet i Sverige. Tillbaka fick de motfrågan om de inte ville ha hela distributionen.

– Och det ville vi ju, säger Niklas Bohman. När Lifeline sedan blev uppköpt så frågade den nye ägaren, Pivotal5, om vi även ville distribuera några av deras andra varumärken så nu är vi exklusiv distributör i Sverige, Finland och Danmark av bland annat de amerikanska varumärkena Lifeline, Per4m, Natural Fitness, Alpha Strong och Ryu.

Samtliga varumärken riktar sig mot hem- och gruppträning inom områden som yoga, återhämtning och styrketräning. Största varumärket är Lifeline som har en mängd olika träningsredskap för hemträning.

– Vi har en bra bredd och man kan hitta det mesta inom träning hos oss, säger Niklas Bohman.

Varumärket Alpha Strong marknadsför bland annat sandsäckar för styrketräning. Säckarna finns i flera olika storlekar och går att använda för fler träningsmoment än en vanlig skivstång.

– De tillför även lite lekfullhet eftersom man kan kasta omkring dem utan att de skadar omgivningarna. Tror det kommer att slå bra på gymmen eftersom det blir lite roligare gruppträningar, säger Niclas.

I dagsläget finns Native Fitness produkter på ett antal nätbutiker. Målsättningen är dock att även komma in på fysiska butiker.

– Kanske även på en kedja men de har många egna varumärken som är tuffa att konkurrera med. Men vi ska trycka på att vi har en komplett träningsprofil och produkter av hög kvalitet.