Rottefella tar över distributionen

Norska Rottefella tar över sin egen distribution i Sverige. Företaget vill med åtgärden bli bättre på att jobba direkt mot återförsäljarna.

Längd-och turbindningsspecialisten Rottefella sköter redan idag sin egen distribution i Norge. Arbetet direkt mot de stora sportkedjorna på hemmamarknaden har varit framgångsrikt och också gett återförsäljarna bra priser och marginaler. Rottefella kommer också att jobba aktivt ut mot butikerna med att ordna kampanjer och utbilda butikspersonalen i företagets sortiment.

I Sverige har Backcountry Equipment under ledning av vd:n Sven Gunnar Johansson skött distributionen av Rottefellas bindningar och norrmännen har varit nöjda med samarbetet. Ändå väljer företaget nu att ta över den egna distributionen.

– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Sven-Gunnar men vi vill i framtiden jobba på samma sätt i Sverige som vi redan jobbar i Norge. Vi ska jobba direkt mot kedjorna, göra punktsatsningar på enskilda produkter och kunna ge våra återförsäljare ett bättre prisbild med denna åtgärd, säger Torstein Myklebostad, Försäljningschef på Rottefella.

Här i Sverige fortsätter Rottefella också sitt nära samarbete med sina partners Madshus, Fischer, Alpina och Rossignol på skosidan. En satsning som också enligt Rottefella kommer att gynna de svenska återförsäljarna.

– Vi ska jobba direkt mot kedjorna, göra punktsatsningar på enskilda produkter och ge våra återförsäljare bra marknadskampanjer tillsammans med våra partners, säger Hanne Lyngaas, sälj-och kampanjeansvarig på Rottefella

Företaget tar över distributionen i och med införsäljningen för nästa vinter. Logistiken kommer Rottefella i framtiden att sköta direkt från sin fabrik i Klokkarstua i Norge.

–  Jag tror att både servicenivån och samarbetet med butikerna kommer att bli bättre för Rottefella med den här förändringen, säger Hanne Lyngaas.