Sporthandeln får bra betyg

Sportbutikerna i Sverige är bättre på kundbemötande än de genomsnittliga butikerna. Det visar en undersökning som företaget Daymaker har gjort hos över 100 av landets största detaljhandelskedjor.

Sportbutikerna i Sverige är bättre på kundbemötande än de genomsnittliga butikerna. Det visar en undersökning som företaget Daymaker har gjort hos över 100 av landets största detaljhandelskedjor.

Denna undersökning genomförs varje år och visar att butikerna i Sverige generellt har blivit bättre på kundbemötandet. Förbättringen är på tre procentenheter från 62 till 65 procent av den högsta tänkbara måluppfyllelsen. I undersökningen sticker två branscher ut, Sporthandeln och Optik. I dessa butiker är kundbemötandet bäst med en måluppfyllelse på hela 77 procent.

– I båda dessa branscher handlar det om rätt komplexa produkter som kräver att säljarna måste kunna de produkter de säljer. Det innebär också att säljaren ofta är mer intresserad av kundens behov och önskemål än i vanlig detaljhandel, säger Peo Eriksson, vd på Daymaker till Sportfack.

Även i frågor som gällde merförsäljning och hjälp till köpbeslut visade sporthandlarna på goda resultat. På denna punkt tappar den övriga detaljhandeln i undersökningen. Enligt Daymaker har sportbutikernas goda resultat också på denna punkt med tradition att göra.

– Jag tror att det finns en tradition av sälj-och kundbemötande inom sportfackhandeln. Det finns också ett bra samarbete och ett bra säljstöd från leverantörerna vilket gör att sportbutikerna generellt sätt är bra på kundbemötandet, säger Peo Eriksson.

Undersökningen baseras på sammanlagt 570 observationer hos 114 av landets detaljhandelskedjor.