Husky Kommunikationsbyrå ska fylla luckan

Sportbranschen har fått en ny kommunikationsbyrå. Husky Kommunikationsbyrå ska hjälpa sport- och livsstilsvarumärken med marknadsföring och PR.


Husky Kommunikationsbyrå ska fylla luckan
Husky Kommunikationsbyrå jobbar bland annat med streetwear- och accessoarvarumärket Cheapo.

Byrån riktar sig främst mot mindre och medelstora företag som behöver hjälp inom kommunikationsområdet. Bakom byrån står Viktor Telégin med mångårig erfarenhet från sportbranschen, bland annat som marknadsansvarig på SOS och affärsområdeschef för Quiksilver/Roxy.

– Om man bortser från de större företagen så är det inte många bolag i sportbranschen som har en egen marknadsavdelning eller som har utrymme för en 100-procentig marknadstjänst. Det gör att marknadsföring och kommunikation inte hinns med utan kan ses som tidskrävande sysslor som kostar och tar fokus från försäljningen, säger Viktor till Sportfack.

Trots att konkurrensen är tuff för kommunikationsbyråer är Viktor övertygad om att det finns en lucka för en byrå som är specialiserad på sport- och livsstilsvarumärken. Det han främst tycker saknas är kunskapen om målgrupperna.

– För att förstå och kunna kommunicera med målgrupperna, som ofta tillhör subkulturer som växt fram ur sporterna och intressen för en sport eller livsstil, så måste du känna till vilka normer och regler som gäller inom subkulturerna. Jag har ett stort intresse för sport, och har själv sysslat med bland annat ishockey, snowboard, surfing och skateboard i hela mitt liv. Jag har även har ett stort intresse för subkulturer och livsstilar. Jag brinner för att förstå mig på varför vissa varumärken fungerar inom en grupp medan andra inte, och hur man som kommunikatör kan påverka det. Tack vare min bakgrund och mitt intresse kan jag lätt identifiera målgrupperna och hur man pratar med dem.

Husky Kommunikationsbyrå drog igång under hösten och jobbar i dagsläget med bland annat tidningen Transition och streetwear- och accessoarvarumärket Cheapo. Bland tjänsterna finns i stort sett allt som ryms i begreppet marknadskommunikation.

– Vi kommer att erbjuda en lösning utifrån de förutsättningar som gäller för den aktuella kunden. Det innebär att jag i vissa fall kommer att ta hela marknadsansvaret medan jag i andra fall kommer jobba med mindre projekt som t.ex. hantering av en bildbank för press och kunder. Jag har jobbat mycket med PR och tror att det finns ett stort behov där.

Ett annat bärande ben i tjänsteutbudet är produktion av pressreleaser, hemsidestexter, katalogtexter, nyhetsbrev och produkttexter.

– Just produkt- och varumärkestexter är otroligt viktiga idag. Allt fler handlar över nätet och för att nå framgångar i en nätbutik måste texterna vara utförliga och målande. Tyvärr faller den här typen av texter lätt mellan stolarna. Uppgiften hamnar ofta på säljarna men när de är mitt uppe i säljprocessen mäktar de inte riktigt med att även producera texter.