1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Silva tar över sin distribution i Norge. Detta för att bli effektivare och bli ännu bättre mot butikerna. Företaget vill i framtiden fortsätta att stärka sin position på den nordiska marknaden.
I snart 20 år har Silva skött den norska marknaden via sin distributör, Silva Norge. Att moderbolaget nu tar över distributionen av sina produkter betyder inte att företaget varit missnöjd med hur försäljningen har skötts.
- Nej, vi är inte missnöjda. Det handlar om att vi vill göra vårt varumärke ännu starkare i Norge. När vi själva sköter om distributionen kan vi lägga all fokus på Silvas produkter på den norska marknaden. Med förändringen inkluderar vi nu Norge i vår hemmamarknad på ett naturligt sätt, säger Patrik Elfwing, vd på Silva.
Förändringen innebär att Silva fortsätter att arbeta i Norge med i stort sett med samma säljkår. De är viktigt att ha säljare som redan jobbat med varumärket, som är etablerade och som känner den norska marknaden. För de norska butikerna kommer förändringen därför inte att betyda någon större omställning.
På Silva är den långsiktiga strategin att ta själv hand om den nordiska marknaden. Men situationen i Finland kommer inte att förändras inom överskådlig tid.
- Just nu är vi väldigt nöjda med vår distribution och planerar inga förändringar där. På sikt tror jag däremot att vi kan öka kraftigt på den finländska markanden. Det finns det potential till, säger Patrik Elfwing.
Ökad närvaro i naturen, men också mindre glädje och blödande ekonomi, framförallt på klubbnivå. Den tudelade bilden är tydlig i tre aktuella rapporter från forskningscentrat Mistra.
Svenska träningsvarumärket Stronger byter vd. Det är tidigare operativa chefen Annica Rantala som axlar ansvaret. Målet är att nå en miljard i omsättning, 2022.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen