Silva stärker i Norge

Svenska Silva tar över sin distribution i Norge. Detta för att bli effektivare och bli ännu bättre mot butikerna. Företaget vill i framtiden fortsätta att stärka sin position på den nordiska marknaden.

I snart 20 år har Silva skött den norska marknaden via sin distributör, Silva Norge. Att moderbolaget nu tar över distributionen av sina produkter betyder inte att företaget varit missnöjd med hur försäljningen har skötts.

– Nej, vi är inte missnöjda. Det handlar om att vi vill göra vårt varumärke ännu starkare i Norge. När vi själva sköter om distributionen kan vi lägga all fokus på Silvas produkter på den norska marknaden. Med förändringen inkluderar vi nu Norge i vår hemmamarknad på ett naturligt sätt, säger Patrik Elfwing, vd på Silva.

Förändringen innebär att Silva fortsätter att arbeta i Norge med i stort sett med samma säljkår. De är viktigt att ha säljare som redan jobbat med varumärket, som är etablerade och som känner den norska marknaden. För de norska butikerna kommer förändringen därför inte att betyda någon större omställning.

På Silva är den långsiktiga strategin att ta själv hand om den nordiska marknaden. Men situationen i Finland kommer inte att förändras inom överskådlig tid.

– Just nu är vi väldigt nöjda med vår distribution och planerar inga förändringar där. På sikt tror jag däremot att vi kan öka kraftigt på den finländska markanden. Det finns det potential till, säger Patrik Elfwing.