Team Sportia AB undvek konkurs – rykte om extern finansiär florerar

Team Sportia AB undvek konkurs – rykte om extern finansiär florerar

Publicerad

Team Sportia AB, som består av huvudkontoret och sju butiker, undvek på måndagen konkurs. Beslutet, som togs av Göteborgs tingsrätt, kom efter att 82 procent av fordringsägarna röstat igenom en nedskrivning av de 62 miljonerna som Team Sportia är skyldiga. Dessutom florerar ett rykte om att en stark och välkänd leverantör vill köpa in sig i bolaget.

– Det känns jätteskönt, säger Anders Edvardsson, tillförordnad vd för Team Sportia till Sportfack.

Beslutet i tingsrätten innebär alltså att leverantörsskulderna skrivs ned. Detta eftersom 82 procent av fordringsägarna röstade igenom förslaget och om det nu vinner laga kraft om tre veckor innebär det att Team Sportia ska betala sina fordringsägare 25 procent av den ursprungliga skulden på 62 miljoner kronor under de kommande fyra månaderna.

Anders Edvardsson, anställd som tillförordnad vd för Team Sportia sedan i juli för att ta Team Sportia AB ur krisen, säger att han har respekt för leverantörer som blir besvikna över att få 25 procent betalt på sina fakturor till Team Sportia. Han menar att det ändå är den bästa av de två beska mediciner som finns att välja på.

– Man hamnar inför två alternativ i det här läget. Antingen att sätta bolaget i konkurs eller som i det här fallet, att genomföra en rekonstruktion. Vid en konkurs kanske en fordringsägare hade fått ut 10 procent. Då är en rekonstruktion och 25 procent ett bättre alternativ, tycker jag. Jag har träffat alla leverantörer som vi är skyldiga pengar och de har trott att vi ska kunna göra någonting bra av det här trots allt, säger Anders Edvardsson som framhåller att Team Sportia AB långt ifrån kan andas ut efter tingsrättens beslut.

– Vi måste fortsätta följa den plan vi har och bli ännu effektivare med hur vi jobbar.

För att slimma företagets kostym för att i framtiden kunna möta den allt tuffare konkurrensen som finns i sporthandeln har Team Sportia bantat sina fasta kostnader rejält.

– Sedan 2012 har vi blivit 30 personer färre på huvudkontoret och vi har även flyttat till mindre lokaler.

När Sportfack frågar hur Team Sportia AB ska kunna hävda sig i konkurrensen tycker Anders Edvardsson att det är för tidigt att prata strategier.

– Vi måste landa i det här först. De närmaste fyra månaderna handlar om att betala våra skulder. Sedan måste vi möta marknaden bättre tycker jag. I framtiden tror jag aldrig vi ska försöka konkurrera med XXL om pris. Vi har fantastiskt duktiga butiker och måste fortsätta konkurrera med vårt kunnande och vår kompetens.

Ett rykte som florerat i sportbranschen handlar om att Cycleuropes vd Salvatore Grimaldi skulle gå in som delägare i Team Sportia AB och därigenom tillföra kapital. Logiskt skulle det kunna tyckas eftersom Cycleurope, med varumärken som Crescent, Monark, Bianchi och ett knippe till, är en stor och viktig cykelleverantör till Team Sportia. Anders Edvardsson känner till ryktet men vill inte bekräfta ifall ryktet stämmer.

– Det är nog mest ett rykte men du får gärna skriva om det. Cycleurope är en viktig leverantör för oss, säger Anders Edvardsson.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842