Bungypump går stadigt framåt

Sports Progress med träningsstaven Bungypump har vuxit ordentligt under de senaste åren. Genom instruktörer och export ska företaget fortsätta växa.


Bungypump går stadigt framåt
Inger Öhrling, försäljningschef Sports Progress.

Sports Progress köpte rättigheterna till Bungypumpstavarna för tre år sedan. En bra affär har det visat sig. Under de senaste åren har försäljningen gått ordentligt framåt.

– När Lena Frejlin (ägare Sports Progress, red. anm.) köpte Bungypump var det inte så många som kände till produkten och försäljningen var inte särskilt stor. Men sedan dess har vi skrivit avtal med stora kedjor som Intersport, Team Sportia, Stadium, Sportringen och Just4Sport, säger Inger Öhrling, försäljningschef på Sports Progress.

Stavarna tillverkas i Kramfors. Till skillnad från traditionella gåstavar har stavarna från Bungypump en inbyggd fjädring på ungefär 20 centimeter som ger olika mycket motstånd beroende på modell. Tre olika modeller finns i utbudet: fyra kilos motstånd, sex kilos motstånd och tio kilos motstånd.

Enligt Sports Progress medför fjädringen två saker. Dels blir träningen skonsam för axlar och armbågar eftersom fjädringen gör att stavisättingen blir väldigt mjuk, dels blir träningen väldigt effektiv.

– Vi gjorde ett test tillsammans med Modo Sports Academy som visade att förbränningen ökar med upp till 77 procent när man använder våra stavar jämfört med vanlig promenad. Dessutom är det ett väldigt multifunktionellt sätt att träna eftersom det är många olika muskelgrupper som aktiveras, säger Inger Öhrling.

För att få fler att upptäcka träning med Bungypumpstavar har företaget startat upp instruktörsutbildningar. Tanken är att de utbildade instruktörerna ska leda egna Bungypump-pass. Konceptet har prövats med framgång i hemorten Örnsköldsvik under några år och har nu spritt sig till fler orter runt om i landet.

Kundgruppen består av både unga och gamla människor.

– Eftersom man kan anpassa träningen efter sin egen förmåga så kan vi rikta oss till alla typer av användare. I kundgruppen ingår både vanliga motionärer, folk som rehabtränar och elitidrottare. Det är fler och fler som upptäcker produkten och vi märker av ett otroligt positivt mottagande på marknaden, säger Inger Öhrling.

I dagsläget finns Bungypump representerat på flera utländska marknader, bland andra Tyskland, Sydafrika och Spanien. Siktet är inställt på fler.

– Vi för diskussioner med flera länder men det gäller att hitta rätt samarbetspartners. Då kan det gå riktigt bra. Det känns som att vi är på rätt väg och går framåt, säger Inger Öhrling.