Extrem lyssnade på friåkningsopinionen

Extrem slog sig ihop med duktiga skidåkare och lät dem styra produktutvecklingen. Resultatet blev Opinion, en friåkningsskida gjord för och av friåkare.

Den 27 september 2012 postade skidåkaren Martin ”MNO” Ottosson ett inlägg med rubriken ”Project Opinion” på skidforumet Freeride.se. Ett halvår tidigare hade Martin frågat Extrems delägare och vd Carl Geijer om de ville delta i en skididé han och hans skidkompisar fått.

Extrem lyssnade på friåkningsopinionen
Extrem Opinion är producerad i Sverige och framtagen efter svenska friåkares önskemål.

Att utifrån Freeride.se:s medlemmars önskemål om hur en friåkningsskida ska vara hjälpa till att kreera, skissa och produktutveckla skidan tillsammans med Åre Skidfabrik.

Nu, lite drygt ett år senare kan konsumenter klämma på slutresultatet, friåkningsskidan Opinion, i Sveriges alpinbutiker.

Enligt Extrems vd Carl Geijer var förslaget från Martin och hans kompisar intressant av två anledningar förutom att det kunde ge bra marknadsföring och goodwill.

– Vi kände att vi hade en bra uppsättning med allmountainskidor men hade kanske inte prickat rätt inom friåkningssegmentet. Eftersom det på Freeride.se finns väldigt många duktiga skidåkare inom friåkning såg vi chansen till en väldigt gedigen marknadsundersökning för hur en friåkningsskida ska vara.

Extrem lät skidåkarna gå all in när det gällde utformning, mått på midja, tip och tail och efter bara några inlägg på Freeride överröstes tråden av långa, välinitierade kommentarer och tankar. Massor med skisser över skidans form och grafik postades. Till slut blev tråden Freerides längsta inom avdelningen ”produkt” med över tusen kommentarer och med 400 000 besök.

Vintern 2012/13 togs de första fyra paren med olika materialmixer fram för test. Totalt gjordes 14 olika prototyper innan Extrem och skidåkarna var överens: Det här var Opinion.

– Opinion har en träkärna med bok och poppel som ger en lugn skida som ändå är sprallig. Dessutom finns vårt nya lättviktsmaterial tubecomb i tip och tail, säger Carl.
Skidbutikerna har varit väldigt positiva till skidan trots att den bara finns i en längd och köpt in bra av den.

– Vi är ett litet skidmärke men det här visar att genom att tänka på nya sätt kan även vi ligga i framkant inom produktutveckling och konkurrera med stora märken.

Nu har Extrem siktet inställt på priser. Företaget är i full färd med att göra klart en ansökan till Ispo Awards 2014 och kategorin innovativ produktutveckling.

– Det blir till att slåss med drakarna där, det blir spännande, säger Carl Geijer som även uppmärksammat en annan tävling.

– Vi är nominerade i Sportfacks Gear Of The Year också. Alla andra är utländska företag. Mig veterligen är vi den enda innovationsnomineringen som både är utvecklad och sedan även tillverkad i Sverige.