Premiär för Decathlons andra butik

Lagom till oktoberlönen öppnade Decathlon sin andra butik i Sverige. Med ett Sverige-anpassat sortiment ska kedjan ta marknadsandelar.


Premiär för Decathlons andra butik
Anna-Sofia Abrahamsson, kommunikationsansvarig Decathlon.

Nyfikenhet och bra erbjudanden hade lockat mängder av kunder när Decathlon öppnade sin nya butik i Kungens kurva klockan sju på fredagsmorgonen. Det rådde stor trängsel vid kassorna när folk skulle betala för ordentligt prisnedsatta cyklar, skidor och innebandyklubbor.

Mitt i det ordnade kaoset fanns Decathlons kommunikationsansvariga, Anna-Sofia Abrahamsson. Hon var väldigt nöjd med tillströmningen av kunder och för Sportfack berättade hon hur kedjan har jobbat för att göra butiken attraktiv i den tuffa konkurrensen. Sedan tidigare finns aktörer som Team Sportia, Sportson, XXL, Stadium, Intersport, Stadium och Nike Factory Store på plats i Kungens kurva.

– Vi har anpassat vårt sortiment så att det passar det svenska vädret och svenskarnas vanor. Vi ska också erbjuda riktigt bra service när det gäller kundvälkomnande, verkstad, hemleverans, öppet köp, medlemskort och givetvis produktkunskap. Det finns alltid personal för varje sport på plats i butiken, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Utseendemässigt följer butiken Decathlons vanliga koncept med en bred mittgång och tydligt uppmärkta segmentsavdelningar till höger och vänster. Försäljningsytan ligger på 4000 kvadratmeter men inklusive utställnings- och lekyta upptar butiken 5000 kvadratmeter.

Till skillnad från flera av sina konkurrenter har Decathlon tidigare inte valt att väcka uppmärksamhet genom större marknadskampanjer. Öppningen av Kungens kurva-butiken föregicks dock av annonsbilaga i Dagens Nyheter, direktreklam och stortavlor i närmaste tunnelbanestationen, Skärholmen.

– Vi har för vana att marknadsföra oss väldigt lokalt men marknadsföringsstrategin för 2014 är inte satt ännu. Under de närmaste två veckorna kommer vi att göra kundenkäter här för att ta reda på hur kunderna har hittat hit, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Trots en tuff inledning för Decathlon på den svenska marknaden – förra året skrevs förlusten till 26 miljoner kronor – tror hon att kedjan har en ljus framtid i Sverige.

– Vi kan erbjuda produkter med väldigt bra kvalitet till ett oslagbart pris och det kommer att göra oss väldigt starka, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Nästa steg för kedjan blir ytterligare en butik i Stockholmsområdet. Någon gång under andra halvåret nästa år öppnar en butik i Barkarby nordväst om Stockholm.

– Sedan är vår vision en butik till, en butik till, en butik till… Främst siktar vi in oss på storstäderna, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Inom kort blir det även en utvidgning av Decathlons nätbutik. I dagsläget erbjuds omkring 100 säsongsanpassade produkter men efterfrågan är större än så enligt Anna-Sofia Abrahamsson.

– Av den anledningen så måste vi skynda på lite. Plattformen kommer att moderniseras och under 2014 ska vi erbjuda hela vårt sortiment även på nätet, säger hon till Sportfack.