Hendryx Skis satsar internationellt

Hendryx Skis är ett litet svenskt skidmärke med ett stort rykte om sig att göra skidor i världsklass. Nu tar de in externa finansiärer för att sprida märket globalt.


Hendryx Skis satsar internationellt

Hendryx Skis har sin bas i Åre och tillverkar runt 500 par skidor om året. Trots sin litenhet, eller kanske tack vare den, har de fått en hängiven skara skidåkare som lovordar deras skidor. Grundaren Henrik Luthman är extremt noga med kvaliteten på sina skidor som tillverkas av Åre Skidfabrik och har inte velat gå upp i volym om inte kvaliteten har bibehållits. Nu när han är trygg med kvalitetsnivån är det dags att lansera Hendryx Skis internationellt.

– Det är dags att ta steget in på den stora internationella marknaden för att få varumärket att lyfta, säger Henrik.

Det Henrik gör ihop med sina medgrundare Jan Grunditz, Sami Aapro och Inêz Jakobson är att släppa in investerare i företaget. Namn som Anders Övergård, Håkan Axtelius, Mats Emthén och Johan Zetterström figurerar nu i aktieboken. Namn som vi känner från ledande positioner inom svenskt näringsliv och i flertalet styrelser. De har tillsammans med SamInvest, det regionala riskkapitalbolaget med bas i Härnösand, gått in med kapital för att säkra större produktion på Åre Skidfabrik och för att tydligare marknadsföra Hendryx Skis både i Sverige och utomlands.

Målet är att gå från 500 producerade par skidor 2012 till 5 000 par skidor 2016 och det är inte bara ägarsidan som fått bra tillskott. Till Managementteamet har Henrik rekryterat Mikael Wiklund med bakgrund som entreprenör i reklamvärlden och Mats Larsson som verkat internationellt inom besöksnäring, event och hotell.

Hendryx Skis har idag åtta modeller i sitt program och mer ska komma. Henrik jobbar på flera nya patent som ska göra Hendryx skidor ännu mer unika.

– Många skakade på huvudet när vi lanserade ”Duckstance” som innebär att fotpositionen på skidorna pekar något utåt, säger Janne Grunditz. I dag tackar alla som kör med duck stance oss och anledningen är att absolut alla har blivit väldigt mycket bättre skidåkare tack vare detta.

Hendryx väljer inte bara en egen väg med sina skidor utan även hur de kommer att säljas. Framöver kommer skidorna enbart att säljas via Hendryx egna webbshop och detta för att kapa ett led och därmed hålla nere priserna.

– Våra skidor tillverkas som sagt i Sverige för hand med det absolut bästa materialvalet, säger Sami Aapro som ansvarar för försäljningen. De blir dyrare att producera i jämförelse med de stora märkena i världen som produceras i länder med lägre löner. För att kunna vara konkurrenskraftiga i pris så har vi tagit bort distribution och butiksledet. 

För att lösa synligheten har Hendryx i stället för att synas i butiker engagerat ett meriterat gäng ambassadörer på några av världens största skidorter. De har baser runt i världen med testkollektioner som vem som helst får provåka och kunderna kan där och då beställa sina favoritskidor och få de levererade färdigmonterade direkt hem till sin port.

Hendryx Skis satsar internationellt
Team Hendryx:
Janne Grunditz, Sami Aapro, Henrik Luthman, Inês Jakobson, Mats Larsson och Mikael Wiklund