Sneakersnstuff bäst i världen

Bäst i Sverige. Nu också i världen. Sneakersnstuff på Södermalm i Stockholm kan nu titulera sig världsbäst.


Sneakersnstuff bäst i världen
En gammal smörjgrop blir en snygg inredningsdetalj om du är kreativ.

Sveriges mest erkända sneakersbutik Sneakersnstuff (SNS) fick en tidig 15-årspresent när tunga amerikanska livsstilsmagasinet Complex i början av juli utnämnde Stockholmsbutiken till världens främsta sneakersbutik. Södermalmsbutiken slog ut giganter från Berlin, London, Los Angeles och Manhattan. Peter Jansson, en av grundarna och delägarna, förklarar att SNS självklart är hedrade samtidigt som han lite missnöjt drar i tröjor och rättar till skor när Sportfack besöker SNS innan öppning en fredagsmorgon. Att bli världens bästa butik är ingen slutstation för gänget bakom SNS. Jag frågar vad som tagit dem högst upp.

– Dels tar vi vår tjejavdelning i butiken på allvar. Sedan försöker vi också vara personliga, säger Peter och hänger en XL-tröja längst bak. Vi försöker dela med oss. Med personliga bilder på Instagram som vi lägger upp. Eller med onödiga stories som finns bakom skorna, säger han och ler snett.

Lika viktigt för uppmärksamheten och framgångarna har SNS närmast mytompunna colabs varit. SNS har gjort alltifrån sameinspirerade Pumaskor till en trippelcolab med vantmakarna Lovika och Converse. Det svenska har alltid varit en viktig faktor vid designandet. Som med kollektionen för i år: 12 olika sneakers, en för varje månad, som SNS skapat med Reebok. Peter hämtar den trefärgade juliskon, väldigt inspirerad av en svensk glassklassiker och lätt igenkänd för alla oss som börjar närmar sig de fyrtio. Peter förklarar att amerikanerna på Reebok var lite frågande till SNS val att döpa kollektionen till paycheck.
– Vår tanke var att göra ett släpp varje gång lönen kom. I USA får de väl lön varje fredag så det var svårt att förklara men vi fick som vi ville.

Det får SNS ofta. Den tyngden har de. I mars 2014 firar SNS 15 år som butik, fenomen och maktfaktor inom svensk och även utländsk streetwear. När Peter och Erik nyligen var i Japan började en kvinnlig säljare i en sneakersbutik de besökte gråta hejdlöst. Så stort var det för henne att SNS stod i hennes butik. Och även om företaget numera omsätter 45 miljoner kronor har det funnits tuffa år. Några år efter starten blev sneakers inspirerade av Formel 1 hett. Till skillnad från många konkurrenter valde SNS att inte hänga på en lika intensiv som kort hypen. Det gick tungt för företaget men de fick hjälp, berättar Peter.

– Vi överlevde då mycket tack vare våra leverantörer som gav oss respit, säger Peter och förklarar att speciellt Reebok var generösa med tid för betalningar.

– I efterhand är vi glada att vi inte hakade på racingskohypen. Det var många som tappade sin streetcred då.
Innan jag går får jag Peters bästa tips för att lyckas med en egen butik.

– Receptet är enkelt: Jobba 10 år i branschen innan du startar eget och lär dig av dina misstag, säger Peter innan han svarar på min sista fråga: Hur har SNS egentligen firat faktumet att vara bäst i världen? Han funderar en stund.

– Det har vi inte hunnit. Men i höst blir det ett colabsläpp i samband med en kräftskiva. Vi tar det då.

Sneakersnstuff bäst i världen
SNS delägare, Peter Jansson.
Sneakersnstuff bäst i världen
Reebok, Converse, Adidas och Nike är de viktigaste skovarumärkena hos SNS.
Sneakersnstuff bäst i världen
SNS