Sneakersnstuff bäst i världen

Sneakersnstuff bäst i världen

Publicerad

Bäst i Sverige. Nu också i världen. Sneakersnstuff på Södermalm i Stockholm kan nu titulera sig världsbäst.

SNS, Södermalm.

En gammal smörjgrop blir en snygg inredningsdetalj om du är kreativ.

Sveriges mest erkända sneakersbutik Sneakersnstuff (SNS) fick en tidig 15-årspresent när tunga amerikanska livsstilsmagasinet Complex i början av juli utnämnde Stockholmsbutiken till världens främsta sneakersbutik. Södermalmsbutiken slog ut giganter från Berlin, London, Los Angeles och Manhattan. Peter Jansson, en av grundarna och delägarna, förklarar att SNS självklart är hedrade samtidigt som han lite missnöjt drar i tröjor och rättar till skor när Sportfack besöker SNS innan öppning en fredagsmorgon. Att bli världens bästa butik är ingen slutstation för gänget bakom SNS. Jag frågar vad som tagit dem högst upp.

– Dels tar vi vår tjejavdelning i butiken på allvar. Sedan försöker vi också vara personliga, säger Peter och hänger en XL-tröja längst bak. Vi försöker dela med oss. Med personliga bilder på Instagram som vi lägger upp. Eller med onödiga stories som finns bakom skorna, säger han och ler snett.

Lika viktigt för uppmärksamheten och framgångarna har SNS närmast mytompunna colabs varit. SNS har gjort alltifrån sameinspirerade Pumaskor till en trippelcolab med vantmakarna Lovika och Converse. Det svenska har alltid varit en viktig faktor vid designandet. Som med kollektionen för i år: 12 olika sneakers, en för varje månad, som SNS skapat med Reebok. Peter hämtar den trefärgade juliskon, väldigt inspirerad av en svensk glassklassiker och lätt igenkänd för alla oss som börjar närmar sig de fyrtio. Peter förklarar att amerikanerna på Reebok var lite frågande till SNS val att döpa kollektionen till paycheck.
– Vår tanke var att göra ett släpp varje gång lönen kom. I USA får de väl lön varje fredag så det var svårt att förklara men vi fick som vi ville.

Det får SNS ofta. Den tyngden har de. I mars 2014 firar SNS 15 år som butik, fenomen och maktfaktor inom svensk och även utländsk streetwear. När Peter och Erik nyligen var i Japan började en kvinnlig säljare i en sneakersbutik de besökte gråta hejdlöst. Så stort var det för henne att SNS stod i hennes butik. Och även om företaget numera omsätter 45 miljoner kronor har det funnits tuffa år. Några år efter starten blev sneakers inspirerade av Formel 1 hett. Till skillnad från många konkurrenter valde SNS att inte hänga på en lika intensiv som kort hypen. Det gick tungt för företaget men de fick hjälp, berättar Peter.

– Vi överlevde då mycket tack vare våra leverantörer som gav oss respit, säger Peter och förklarar att speciellt Reebok var generösa med tid för betalningar.

– I efterhand är vi glada att vi inte hakade på racingskohypen. Det var många som tappade sin streetcred då.
Innan jag går får jag Peters bästa tips för att lyckas med en egen butik.

– Receptet är enkelt: Jobba 10 år i branschen innan du startar eget och lär dig av dina misstag, säger Peter innan han svarar på min sista fråga: Hur har SNS egentligen firat faktumet att vara bäst i världen? Han funderar en stund.

– Det har vi inte hunnit. Men i höst blir det ett colabsläpp i samband med en kräftskiva. Vi tar det då.

SNS, Södermalm.

SNS delägare, Peter Jansson.

SNS, Södermalm.

Reebok, Converse, Adidas och Nike är de viktigaste skovarumärkena hos SNS.

SNS, Södermalm.

SNS

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842