Leverantören som alltid vill överraska

Zoo York är ett etablerat varumärke inom streetwear och skateboard, till hösten kommer de med sin första snowboardkollektion.

Leverantören som alltid vill överraska

Publicerad

Niclas Olofsson vill vara den som alltid kommer med de udda produkterna. Med Fatpipe innebandy som bas kryddar han med prylar som kan explodera över en sommar.

Niclas Olofsson

Niclas Olofsson på Fatpipe gillar det läge han har. Med Fatpipe innebandyprodukter har han en stabil bas som både ger ekonomi och ett brett återförsäljarnät. Vid sidan av det letar han hela tiden efter nya produkter som kan explodera försäljningsmässigt. 

För några år sedan fick han agenturen för Breo klockor precis när de blev toktrendiga. Så trendiga att Breo inte hann leverera beställda volymer vilket ställde till problem, men Niclas lärde sig en viktig sak de där månaderna sommaren 2010.

– Alla varumärken måste inte byggas för att hålla i 20 år, det är kul med märken som säljer galet bra i 2–3 år också, säger Niclas. En del av dessa lyckas leva vidare på hyfsat stora nivåer men det är inte nödvändigt för att jag ska bli intresserad.

Niclas senaste tillskott i kategorin Kioskvältare heter Easybottle. Det är en vattenflaska tillverkad i silikon som gör den helt giftfri, hoprullbar, hygienisk och att den funkar till både varma och kalla drycker. Niclas fick en förfrågan men tackade först nej, då återkom tillverkaren och frågade varför, alla andra hade tackat ja direkt. Niclas tog en andra titt på produkten och insåg att han hade varit nära att lite slarvigt tacka nej till en produkt som kan bli en riktig hit.

En flaska i silikon ska bli Niclas nästa storsäljare.

– Easybottle är en sådan där produkt som alla gillar bara de får ta på den och när de får höra fördelarna med silikon, säger Niclas. Flaskorna kommer in i augusti och jag har redan sålt 10 000 utan att ha jobbat speciellt hårt. Alla gillar den och det känns som att den kan bli en riktig storsäljare.

Förutom silikonflaskan har Niclas flera andra nya varumärken på gång, märken som han tänker jobba mer långsiktigt med och som kanske inte är direkta spontanköp.

Sedan tidigare har han jobbat med Endeavor snowboards och nu utökar han med Zoo York snowboards. Zoo York är ett skateboard- och streetwearföretag med hög cred som nu för första gången tar sig an snowboard. De gör det med kaxig grafik och tydlig koppling till hemstaden New York. På vintersidan finns sedan några år tillbaka ansiktsmaskerna Airhole och goggles från I/S Eyewear.

Dessutom är Niclas delaktig i varumärket Frontline som är både kläder och snowboardevenemang.

Tillbaka till basnäringen. Även Fatpipe kommer med nyheter.

– Fatpipe kommer ju från Finland och därifrån kommer också spelet Angry Birds, säger Niclas. I augusti kommer därför Fatpipe med Angry Birds-klubbor från junior ända upp till elit.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842