Tillväxt genom tillgänglighet

Jussi Meresmaa skickar iväg en drive på Järva DiscGolfParks sjunde hål.

Tillväxt genom tillgänglighet

Publicerad

Tommy Bessner och Jussi Meresmaa är eniga om strategin för att få disc golf att växa i Sverige. Om de kan få kommunerna att bygga fler banor kommer utövarna och försäljningen på köpet.

Tommy Bessner

Tommy Besssner har precis börjat som ansvarig för Innova Disc i Sverige. Han har gått ner i lön men upp i arbetstid och resdagar. Han säger att det är hans livs bästa beslut.

Tommy brinner för disc golf – frisbeegolf i folkmun – och vill vara med att bygga upp sporten på nytt i Sverige. Till sin hjälp har han Jussi Meresmaa från Finland som ansvarar för Innova Disc i Europa och som har fått sporten att explodera i Finland. 

Strategin är att bearbeta landets alla kommuner och få dem att bygga disc golfbanor på nio eller 18 hål. Jussi har tagit fram ett helt koncept under namnet DiscGolfPark där allt från utläggning av banor till teeskyltar och informationstavla ingår.

– I Sverige finns det runt 120 disc golfbanor men många ligger undangömda eller är till och med bortglömda, säger Tommy. Jag ägnar den mesta av min tid åt att prata med kommuner för att få dem att första vad disc golf är, hur spontan sporten är och att det inte krävs så stora investeringar för att anlägga en bana.

En 9-hålsbana med projektering och all utrustning kostar runt 60 000 kronor och priset för 18 hål och lite bättre utrustning ligger på 135 000 kronor. För en kommun småpotatis men en investering som verkligen används.

– Vi har jobbat med det här upplägget i Finland i flera år och har flera kommuner som började med en niohålsbana och som fyllt på med flera 18-hålsbanor när de såg hur stort intresset blev, säger Jussi. I Finland har vi över 300 banor och nu säljer vi 300 000 discar på ett år. Målet är att Sverige ska vara ännu större än Finland om fem år.

Tommy sänker en putt i korgen.

Disc golf går ut på att kasta en disc (frisbee) från tee till en korg med kättingar. Precis som i vanlig golf har hålen par 3,4 eller 5 och det finns olika discar för längd, precision och puttning. Ett baskit består av tre discar men en erfaren spelare har en väska med 20-30 discar för olika typer av hål och vindförhållanden.

– Sporthandeln är den naturliga kanalen för att sälja golfdiscar, säger Tommy. Vi har startpaket med 50 discar i ett ställ men om det byggs en bana på orten är det bättre med vårt ställ med 100 discar som också rymmer info om olika sorters discar. Komplettera med några väskor och butiken får ett bra sortiment på en väldigt liten yta.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Spin18
  • Telefon: 070-142 18 87
  • Verksamhetsinfo: Spin18 är ett discgolf-företag som grundades år 2009 för att främja sporten discgolf och sälja världsledande discgolfprodukter och DiscGolfPark-utrustningöver hela Europa. Discgolf är i dag en av Skandinaviens snabbast växande sporter. Nya spelare och discgolfbanor tillkommer konstant. Vi hjälper er att komma igång med försäljning av golfdiscar genom enkla guider för val av disc för er och era kunder, försäljningsdisplayer och all den kunskap ni önskar och behöver. Alla våra medarbetare är eller har varit aktiva inom sporten på absolut elitnivå och vår erfarenhet och kunskap sträcker sig många decennier tillsammans.
On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206