Stadium ökar i Finland

Den finska sportmarknaden ökade med knappt 8 procent förra året. Störst ökning hade svenska Stadium vars försäljning växte med nästan 20 procent.

Störst i Finland är dock Intersport som 2012 redovisade en försäljning på 3,04 miljarder kronor. Det var en ökning på drygt 11 procent jämfört med 2011 och befäste kedjans ställning som Finlands i särklass största sportkedja.

Tvåa på listan är Prisma som omsatte 1,3 miljarder kronor (+8,1%) och trea var Sportia som omsatte 702 miljoner kronor (+7,3%). Inte långt under placerar sig Stadium på en femteplats. Stadium omsatte förra året 660 miljoner kronor vilket var en ökning med 18,7 procent jämfört med året före. Stadium har 20 butiker samt e-handel i Finland.

Totalt omsatte den finska sportbranschen 10,5 miljarder kronor 2012. Det var en ökning med 7,8 procent jämfört med 2011.