Motion på cykel ökar

Motion på cykel ökar

Publicerad

Det är inte bara cykelpendlingen som ökar i Sverige. Allt fler välja cykeln också när de ska motionera. Det betyder att allt flera människor köper sig två cyklar för att kunna både pendla och träna.

Cykelpendlandet fortsätter att öka i de svenska storstäderna. Det har både med den allmänna hälsotrenden och det ökade miljömedvetandet att göra. De senaste åren har cykeln allt oftare tagits fram också när motionärerna vill ge sig ut på sina träningsrundor. Det visar branschorganisationen Svensk Cyklings kartläggning över svenska cykeltrender.

-          Idag har samma person många cykelpersonligheter. Man kan vara pendlarcyklisten, motionscyklisten och kanske också nöjescyklisten, säger Klas Elm, ordförande på Svensk Cykling.

Det är ett känt faktum att cykling är en väldigt skonsam träningsform och passar så gott som alla. Speciellt för människor som har problem med knän eller fötter har upptäckt cykeln som motionsredskap. Motionstrenden syns också tydligt i antalet deltagare i olika cykellopp som Vätternrundan, Cykelvasan, Hisingen Runt och Lidingöloppet MTB.

 I Svensk Cyklings kartläggning syns också tydligt att de svenska cyklisterna idag är beredda att satsa pengar på bra cykelkläder och accessoarer. Svenska cyklister lägger överhuvudtaget allt mer pengar på sitt cyklande. Det är för sjätte året i rad som branschorganisationen genomför sin kartläggning.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny Nike-butik till köpcentrum

3 kommentarer

Svenskt Åsiktsforum: D2C var ju ordet på modet.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206