Glasögon för rörelse

X-Kross säljer sin glasögon i delar. Båge för sig och linser för sig. Allt för att produkten ska fungera optimalt.

Det gäller att hitta sin nisch. X-Kross, som tillverkas av Sziols, såg en nisch i glasögon för atleter som rör på sig mycket. Cyklister, löpare, multisportare, skidåkare och vattensportare är målgruppen men eftersom det finns många glasögonmärken som jobbar mot samma sporter gällde det att komma med något eget.

X-Kross har flera egna lösningar. Det som syns direkt är själva vredet mitt på linsen som gör det busenkelt att byta linser. Bara att vrida på vredet, plocka bort linsen, sätta dit en ny och vrida tillbaka. Något som inte syns men som är riktigt smart är den vändbara näsbryggan som gör det enkelt att anpassa glasögonen efter olika former på näsan.

För konsumenterna innebär ett köp av X-Kross ett lite annorlunda upplägg. Bågar och linser säljs nämligen var för sig. Det finns bara en form på bågen men den finns å andra sidan i 17 olika färger. Linserna finns i flera olika modeller som var och en är utvecklade för en specifik sport. Linserna har olika mycket ventilation och dessutom finns en modell för vintersport med dubbellins för att minska risken för imma. För vattensport finns en polariserande lins och för golfare en fotokromatisk lins som blir mörkare ju starkare ljuset är.

Glasögon för rörelse
Johan Stegfors

– Det var lite trögt att få ut glasögonen på den svenska marknaden men nu när vi har en hel del atleter som använder X-Kross så har intresset ökat markant, säger Johan Stegfors som ansvarar för märket i Sverige.

Bland de mer kända som använder X-Kross finns ultralöparen Jonas Buud och skidåkaren Rikard Tynell.

En av de butiker som har tagit upp X-Kross är Haglöfs som säljer glasögonen i sina konceptbutiker eftersom de finns i exakt samma färger som Haglöfs använder i sin Intenseserie.