Galvin Green slår ut i USA

Galvin Green slår ut i USA

Publicerad

Efter flera års planerande är Galvin Green redo att ta sig an den amerikanska marknaden. Planen är att bygga varumärket via de 500 bäst rankade banorna i USA.

Nu är det dags. Galvin Green ger sig in på den stora amerikanska marknaden och de gör det genom att starta ett eget bolag och ta sig an hela USA på en gång.

Växjöbaserade Galvin Green har haft planer på att ta sitt varumärke till USA i flera år men hur de ska göra det har förändrats med åren. För ett par år sedan var planen att smyga ut märket i nordöstra USA och låta det sprida sig därifrån men nu väljer de istället att gå för hela landet direkt från start.

– Det finns flera orsaker till att vi väljer att starta ett dotterbolag och gå brett direkt men den viktigaste är att vi känner att det finns en mycket större kännedom om vårt varumärke än vi trodde, säger Christian Nilsson som är vd för Galvin Green. Tidigare när vi har lanserat Galvin Green i exempelvis England och Tyskland har vi fått bygga upp varumärket från noll men nu känner väldigt många redan till oss och de vill väldigt gärna jobba med oss.

Anledningarna till att varumärket redan är välkänt i USA beror på flera saker men de två viktigaste är att Galvin Green är väldigt starkt i Storbritannien dit många amerikaner reser på golfsemester och Peter Hansons ledning i Masters inför slutrundan förra året.

– Den dagen ökade antalet besökare på vår hemsida med 1 200 procent och de flesta som besökte sidan kom från USA, säger Christian. Tourspelare har en mycket stor betydelse för ett varumärke i USA, det råder det ingen tvekan om.

Martin Nilsson är den som ska ta hand om Galvin Greens etablering i USA. Martin har de senaste åren jobbat med märket i Storbritannien och ser fram emot att få lansera Galvin Green på världens största golfmarknad.

– Vi väntar bara på att allt pappersarbete med bolagsbildandet ska bli klart så flyttar jag över till USA, säger Martin. Vi startar i New York men det är bara en provisorisk lösning, redan i maj hoppas jag ha hittat en lämplig lokal för kontor och showroom i Boston som vi tror är en lämplig del av USA för oss att utgå från.

Det första som Martin ska ta tag i är att anställa en säljchef som i sin tur ska sätta upp en organisation med säljagenter. Dessa får sedan i uppdrag att sälja in Galvin Green på USA:s 500 bäst rankade banor.

– Först tänkte vi gå ännu snävare och bara rikta in oss på de 100 bästa banorna i USA men då hade det blivit svårt att få tag på riktigt bra säljare i de distrikt där det kanske bara fanns en handfull butiker att bearbeta, säger Christian. Nu får säljarna fler butiker att sälja till och det gör att vi kan få tag i bättre personal.

– Vi har redan träffat flera butiker, bland annat på PGA Show i Orlando, och känner att intresset är riktigt stort, säger Martin. De gillar vårt fokus på funktion, vår rena design och den sportiga stilen, alltså precis samma saker som vi säljer på i Sverige och Europa.

Galvin Green kommer inte på något sätt att ta fram speciella plagg för USA utan köra med precis samma kollektion som för resten av världen. Leveranserna kommer att skickas direkt från Växjö till butikerna och inte via något lager i USA.

Förutom lanseringen av märket i USA har Galvin Green tagit ett större grepp om marknadsbiten och anställt Nicholai Stein som brand manager. Nicholai kommer närmast från en liknande tjänst på jeansmärkena Lee och Wrangler och ska nu ansvara för att varumärket Galvin Green fylls med samma värden i alla länder.

– Det handlar inte om att förändra varumärket på något sätt utan mer om att bli tydliga, säger Nicholai. Vi ska renodla och behålla våra kärnvärden och se till att vi har en global strategi.

– Tidigare har vi inte haft någon egen marknadsavdelning utan marknadsfrågorna har delats mellan mig och säljarna, säger Christian. Nu får jag tid över till att tänka lite mer långsiktigt och dessutom får vi nu en väldigt stark ledningsgrupp med kompetens på flera områden.

Galvin Green är på väg till en ny nivå. Kärnan kommer alltid att vara i Skandinavien men nu är märket redo att bli globalt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842