Sportfacks andra projekt: XS Sport

Sportfacks andra projekt: XS Sport

Publicerad

Vi är så otroligt glada över att äntligen kunna berätta om vårt senaste projekt: XS Sport. Vi har sett en lucka i sporthandeln och öppnar därför en helt ny typ av sportkedja.

Att se ett behov som andra inte har sett har ofta visat sig vara ett framgångsrecept. Apples Iphone förändrade mobiltelefonerna för alltid genom att införa appar. Crocs fick folk att förstå att de i hela sitt liv längtat efter lätta skor och Pizzerian Napoli i Fagersta fick efterföljare i hela landet när de 1983 lanserade kebabpizzan.

Magnus Reithner på Sportfack har sett en lucka i sporthandeln och lyckats övertyga ledningen för Egmont Tidskrifter att bredda verksamheten genom att starta sportbutiker.

– Tvärtemot alla andra vill vi inte öppna stora sportvaruhus, säger Magnus. Istället tror vi på riktigt, riktigt små enheter. Så små att det alltid ska vara kö utanför butiken.

I New York finns det en restaurang med fyra stjärnor i Guide Michelin och den restaurangen har bara 14 sittplatser. Åtta av dem går att förboka, resten släpps till folk som köar och det spelar ingen roll vad du heter. Alla behandlas lika och därför har både prinsessan Madeleine, Al Pacino, Brad Pitt och Håkan Juholt setts köa i flera timmar för att få en plats. Exakt så vill Magnus att det ska bli på XS Sport.

– I Japan finns det en sneakerbutik som tagit det ytterligare en nivå genom att ta 200 kronor i entré, berättar Magnus. Butiken är så het att folk betalar för att få handla. Jag är tveksam till att det kommer att gå i Sverige, i Småland kommer det absolut inte att gå, men man vet aldrig. 

Magnus Reithner i personalkläderna som är designad av den Londonbaserade byrån K.Aprilfool.

Butikskonceptet går ut på att ingen butik ska vara större en 33 kvadratmeter. Att det blev just 33 beror på att Club 33 var en resebyrå med stor succé under 70-talet och Magnus tror att det talet ligger kvar i minnet hos många människor. I varje butik ska det bara finnas en sorts produkt. I en butik kan det vara sneakers, i en annan hockeypuckar och i en tredje goggles.

– Varje butik ska ha experter på ämnet som personal, ingen ska kunna mer än vi i våra butiker, säger Magnus. I konceptet XS Sport ingår också att vi bara ska sälja små produkter. Cyklar, skidor, hockeyklubbor och kajaker tar upp alldeles för mycket plats för att det ska bli någon ekonomi. Det gäller att maxa försäljningen per kvadratmeter och fatta hur många hockeypuckar vi kommer att kunna visa upp i vår första butik som öppnar på Norrlandsgatan i Stockholm i dag 1 april.

Butiken på Norrlandsgatan är inte den enda som öppnar idag. Hela sju butiker till har premiär och förutom hockeypuckar på Norrlandsgatan är det följande sortiment som fått sina egna butiker: goggles i Kristianstad, golfpeggar i Tierp, sneakers i Nordstan i Göteborg, pulsklockor i Örebro, cykelhjälmar i Västerås, anatomiska sulor i Falköping, trugor i Åre och inlineshjul i Malmö.

Nu är det inte bara produkterna och lokalerna som är små – konceptet tas fullt ut genom att butiksskyltarna bara är post-it-lappar med handskriven text.

Självklart finns det också en ehandel från start. På xs-sport.se kommer maximalt tio personer åt gången att kunna vara inloggade för att skapa samma exklusiva känsla.

– Det känns otroligt skönt att äntligen vara igång, säger Magnus. Vi börjar med åtta butiker idag och har 24 till på gång inom två månader. Fastighetsägarna ser stor potential för vårt koncept då de nu kan hyra ut städskrubbar och andra mindre utrymmen åt oss. I Örebro samarbetar vi med Ikea och har fått 14 kvadratmeter i deras sovrumsavdelning – det ser verkligen grymt ut med alla pulsklockor ihop med kuddar och våningssängar.

Sportfacks chefredaktör Martin Willners är inte alls lika positiv till den här nya satsningen.

– Jag håller med om att det gäller att hitta luckor, men det här känns lite krystat, säger Martin. Jag hade hellre sett att vi satsat på projekt som ligger närmare vår kärnverksamhet som är tidskrifter av hög kvalitet, men här har jag blivit överröstad och då är det bara att gilla läget och önska Magnus lycka till.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842