Sportfack presenterar Sportkatalogen

Sportfack har tre nya och spännande projekt på gång under 2013 och det första vi vill berätta om är Sportkatalogen – en samlad röst för sportbranschen i det allt brusigare mediaflödet.

Som så ofta föds en idé ur frustration. I det här fallet handlade det om att Sportfacks chefredaktör Martin Willners gick omkring och var småförbannad över att sportbranschen inte syntes i julhandeln – årets viktigaste handelsperiod.

– Månaderna före varje jul fylls vår brevlåda med reklam för allt från möbler och leksaker till kläder och elektronik men vi fick nästan aldrig något om sportprylar, säger Martin. Jag har sett hur mina barn suttit med leksakskatalogerna och skrivit önskelistor utifrån dem och insett att sporthandeln verkligen går miste om något när den inte har något liknande.

Mottagare av Sportkatalogen

• De åker mer alpint, längd, snowboard och långfärdskridskor än medelsvensken.
• De spelar mer innebandy, fotboll, ishockey, golf och tennis än medelsvensken.
• De ägnar mer tid åt friluftsliv, äventyrssport, fiske, träning och löpning än medelsvensken.
• De spenderar 47 % mer på sport­utrustning än medelsvensken.
• De lägger mer pengar på inköp av skor, kläder och barnkläder än medelsvensken.
• De reser fler dagar på semester, både i Sverige och utomlands, än medelsvensken.

Idén till Sportkatalogen fanns redan 2007 men då föll projektet på att det var svårt att få till en tillräckligt stor och riktad distribution. Direktreklam är inte tillräckligt precis och andra lösningar var för dyra. Allt detta förändrades när Sportfacks förlag Hjemmet Mortensen blev en del av Egmont Tidskrifter.

– Egmont har över 300 000 prenumeranter till alla sina titlar och genom att välja ut de tidningar som har flest sportintresserade läsare har vi fått ihop en fantastisk målgrupp på 150 000 personer som inte bara sportar mer än medelsvensken utan framförallt spenderar mycket mer på sportutrustning än vad folk i genomsnitt gör, säger Martin. Hela grejen med Sportkatalogen är den fantastiska distribution som vi fått till och dessutom skickar vi ut Sportkatalogen tillsammans med läsarnas favorittidning vilket gör att den tas emot på ett helt annat sätt än vanlig direktreklam.

Sportkatalogen kommer att distribueras under oktober och november för att hamna rätt i julhandeln. Några av de titlar som kommer att ingå är Åka Skidor, Utemagasinet, Golf Digest, Vagabond, King, Body och Auto Motor & Sport. Upplagan är satt till runt 150 000 exemplar och målet är att Sportkatalogen ska bli på minst 100 sidor uppdelade i sex olika kapitel: Snösport, Outdoor, Träning, Lagsport, Sportmode och Övrigt.

– Vi har funderat väldigt mycket på hur vi kan göra Sportkatalogen så nyttig för läsarna som möjligt samtidigt som vi vill att den ska vara tydlig för alla varumärken som är med, säger Martin. Indelningen i kapitel gör det enkelt för läsarna att hitta i katalogen och de kan lätt jämföra olika produkter. Däremot vill vi inte dela upp katalogen i produkter så att skidor får några sidor, pjäxor andra och goggles sina sidor. Varje varumärke eller leverantör har sina sidor eller uppslag så att de kan visa hur olika produkter hör ihop och kan matchas.

Sportfack presenterar Sportkatalogen
Sportfack presenterar Sportkatalogen
Exempel på hur Sportkatalogens sidor kommer att se ut.

Till varje kapitel hör en eller flera redaktionella sidor med korta råd om exempelvis varför du ska välja ett par bredare skidor, hur ull fungerar som funktionsmaterial eller varför det är effektivare att träna med en pulsklocka.

– Med Sportkatalogen föds önskningar och julklappstips och vi ska självklart ha en hemsida där dessa önskelistor kan delas både med e-post och via Facebook, säger Martin. Läsarna kommer också att kunna vinna sina önskningar genom att dela dem på Facebook, så Tomten kommer att finnas på riktigt i år.

På hemsidan ska kunderna också kunna söka reda på vilka återförsäljare av ett visst varumärke som finns i deras hemstad och det är ett verktyg som kommer att leva hela året.

– Jag tror så otroligt mycket på Sportkatalogen och det ska bli grymt kul att få göra en helt ny produkt för Sportfack och sportbranschen, säger Martin. Det jag verkligen gillar är att vi lyckats komma ner till ett pris på 25 000 kronor per sida och 40 000 kronor för ett uppslag vilket gör att alla leverantörer, och kedjorna med sina egna varumärken, har en chans att vara med och synas i den så viktiga julhandeln. Med en upplaga på 150 000 ex och en räckvidd på 725 000 läsare blir kontaktkostnaden extremt låg.

Reaktionerna från dem som Sportfack prövat idén på har varit odelat positiva. Att de vill stötta sina återförsäljare genom att marknadsföra några av de väntade storsäljarna är inte konstigt men flera leverantörer såg också en helt annan möjlighet. De vill även lyfta fram premiumprodukter som bygger varumärket men som ganska få butiker har vågat ta in i sitt sortiment, nu kan de få trafik till butikerna av kunder som frågar efter just dessa.

Redan nu är det klart att det även blir en Sportkatalog till sommaren med kapitel som Cykel, Löpning, Golf, Brädsport med mera. Bokningen av sidor i Sportkatalogen Vinter har precis börjat och de som bokar först får välja placering först. De som är med i Sportkatalogen Vinter har också förtur till bokning i sommarkatalogen.

Fakta om Sportkatalogen