Premiär för Sportakademin Golf

Nu har även golfbranschen fått sin utbildningsturné. Sportakademin Golf hade premiär i mars och besökte Malmö, Göteborg och Stockholm.

Tanken med Sportakademierna är att göra utbildningen både effektivare, bättre och roligare. Leverantörerna går samman och fixar en bra lokal och sätter ihop ett dagsprogram. Butikerna får en heldag med utbildning och pepp strax innan säsongen drar igång.

Konceptet har körts inom vintersport och löpning i åtta år och blivit en självklar del för de segmenten. Nu är det dags för golf att göra samma sak och första året var det sex klädleverantörer som turnerade ihop: Abacus, Röhnisch, Lobster, Daily Sports, Galvin Green och Adapt.

– Vi måste få butikerna att förstå funktion och vad som ligger bakom vårt designtänk, säger Henrik Bergqvist vd för Abacus. Nu får de en hel dag med bara konfektion och det hoppas vi ska lyfta både deras intresse för och kunskap om kläder.

Arrangör av Sportakademin Golf är Svenskt Sportforum och de gör det på uppdrag av både klädleverantörerna och Golf Store.

– Utbildning är en av våra nyckelfrågor, säger Johan Thellmark på Golfstore. Efter att ha besökt Sportakademin Vinter och sett hur bra det fungerade tog vi kontakt med Svenskt Sportforum och bad dem göra samma sak för golf. Efter första dagen här i Malmö är jag helt säker på att det här är rätt väg att gå.

Förutom Malmö besökte Sportakademin Golf även Göteborg och Stockholm och förutom utbildning på produkter och material fick deltagarna lyssna på en trendföreläsning från Sportfack.