Flaggskepp ska bana väg för konfektion

Flaggskepp ska bana väg för konfektion

Publicerad

Ett imponerande utbud av löparskor men även väldigt mycket konfektion. Asics nya flaggskeppsbutik ska öppna konsumenternas ögon för alla delar av sortimentet.

Fernando Pina Mulas.

Det råder inga tvivel om att löpning står i fokus när man kommer in i Asics butik vid Norrmalmstorg i Stockholm. Det första som möter är ett podie med en sko. Strax bakom följer två skyltdockor på språng och innanför en glasvägg till höger skymtar ett löpband. Men det som verkligen fäller avgörandet är det massiva utbudet av löparskor längst in i den L-formade lokalen.

Att Asics valt att placera skorna allra längst in är ingen tillfällighet, lika lite som det är en tillfällighet att Ica-handlaren placerar mjölken längst in i butiken. Genom att placera de eftertraktade skorna längst in exponeras kunden för både löparkonfektion och tillbehör på vägen dit.

Stockholmsbutiken på drygt 700 kvadratmeter i två plan är Asics femte flaggskeppsbutik i Europa. Fler ska följa enligt Fernando Pina Mulas som är ansvarig för Asics butiker i Europa. I dag svarar butikerna för 7 procent av omsättningen men vid utgången av 2015 ska den andelen ha ökat till 20 procent. Under 2013 öppnar Asics sex nya flaggskeppsbutiker i Europa. Med outlet- och Onitsuka Tiger-butiker inräknade är antalet 20 stycken.

I Sverige finns det knappt någon sportbutik som inte kan erbjuda kunderna Asics löparskor. Varför öppnar då Asics en egen butik på Stockholms dyraste adress enligt Monopol?

– Det stämmer att vi är välrepresenterade men det gäller bara vissa delar av vårt sortiment, säger Fernando. Med den här butiken vill vi visa konsumenterna och butikerna att vi inte bara har löparskor utan är ett riktigt sportvarumärke med produkter även för tennis, rugby och inomhussporter som volleyboll och handboll.

Enligt Fernando ska butiken också bana väg för Asics konfektion. Idag står konfektion för 8 procent av omsättningen.

– Konfektion är en stor möjlighet för varumärket. För att visa upp vår konfektion och skapa efterfrågan krävs utrymme och det får vi genom den här butiken.

Vid sidan av att visa upp hela sitt sortiment vill Asics vill erbjuda sina kunder något extra. I flaggskeppskonceptet ingår alltid kapacitet för fotanalys och fysiska tester samt löparskola och en löparklubb (se ruta här intill). Men trots att butiken är utformad för att ge kunderna bästa möjliga upplevelse både när det kommer till utbud och extra service, tror Fernando inte att den kommer att påverka befintliga handlare negativt.

– Vår erfarenhet är att det omvända händer. Vi lägger oss inte bredvid befintliga handlare och vårt mål är inte heller att konkurrera med dem. Men butiken har ett vinstkrav. Vi öppnar inte butiker bara för att göra reklam för varumärket. Butiken ska marknadsföra och lyfta varumärket men den ska gå med vinst.

I Asics Running Lab kan kunder få råd av personal om hur de kan förbättra sin löpstil och sitt löpsteg samt hur de ska träna för att nå uppsatt mål. Till sin hjälp har personalen ett högteknologiskt system som analyserar fotform, löpteknik, muskelstyrka och uthållighet. Systemet utvecklades ursprungligen för elitidrottare på Asics Institute of Sport Science i Kobe, Japan. Asics Foot Id ska vägleda kunderna fram till rätt sko. För att nå bästa resultat använder personalen sedvanligt löpband där kundens löpning filmas men till hands finns även en 3D-scanner. Målet för Foot ID är att säkerställa att kunden får den sko som bäst passar hennes individuella biomekaniska profil. Asics Running Club ger medlemmarna tillgång till omklädningsrum, duschar och förvaringsskåp samt tipsar om fina löparspår i centrala Stockholm och erbjuder löpband om vädret är uselt. Asics Running Clinics samlar löpare som vill få guidning och inspiration av erfarna instruktörer.


  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: ASICS Sverige AB
  • Telefon: 08-544 409 60
  • Verksamhetsinfo: ASICS Sverige AB säljer och marknadsför ASICS, ASICS Tiger och Onitsuka Tiger i Sverige.

    ASICS - Anima Sana In Corpore Sano, betyder “en sund själ i en sund kropp.” Det är en gammal latinsk fras som ASICS namn härstammar från och är fortfarande den grundläggande plattform som varumärket bygger på. Företaget startades i Kobe, Japan, 1949 av Kihachiro Onitsuka och är nu en ledande designer och tillverkare av skor, kläder och tillbehör för olika former av fysisk aktivitet.

    Kopplingen mellan kroppens och själens välmående har alltid varit en grundpelare i ASICS verksamhet, vilket syns tydligt i kampanjen I Move Me. Målet är att inspirera människor att röra sig mer och njuta av den fysiska och psykiska nyttan med motion och träning. ASICS mission är att få människor att röra på sig – på ett sätt som passar just dem.

    För mer information besök gärna asics.se.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842