Abacus har fått en ny vd

Henrik Bergqvist slängdes rakt in i elden då han två dagar efter starten som ny vd för Abacus fick ta sig an The Nordic Golf Show.

Vårt första möte på The Nordic Golf Show är med Abacus och det är en sprudlande kille som tar emot oss. Henrik Bergqvist har precis tillträtt som vd och han är redan full av intryck.

– Självklart har jag tankar om vad jag vill göra med Abacus men de får vänta till dess att jag satt mig in i verksamheten ordentligt, säger Henrik. Det första som har slagit mig är dock hur mycket större Abacus är än vad jag trodde. För de flesta i den svenska golfbranschen är Abacus nog det familjära företaget som vuxit ganska mycket de senaste åren. Verkligheten är att det är så mycket större än så för inget litet företag har distribution över hela världen och sluter avtal med både Ryder Cup, Solheim Cup och Europatouren. Abacus är en stor och aktad spelare och ska bli ännu större.

Henrik har en gedigen bakgrund inom golfen. Först som golfproffs, sedan efter utbildning på Handelshögskolan marknadschef på Golf Digest, vd på PGA Event och Communication, utvecklingsansvarig för flera golfbanor i Europa och senast som vd för Kungsängen GC.

– Vi har haft förmånen att göra vårt val utifrån ett synnerligen

kvalificerat startfält, säger Abacus grundare Sven-Olof Karlsson. Att vi slutligen landade på Henrik Bergqvist,

beror på att vi bedömer att han kan tillföra företaget så otroligt mycket.

– Henrik har tung kompetens, ett imponerande nätverk och en energi som känns extremt inspirerande, säger Chris Mattsson, Abacus Sportswears designchef och tillförordnade VD.