Team Sportia tar in extern styrelseordförande

Det har varit tradition i Team Sportia att ha en handlare i kedjan som styrelseordförande men nu bryter de med den linjen och tar in Lars Stenberg som styrelseordförande.

Lars Stenberg har ett långt förflutet inom detaljhandeln. Han har varit vd för Nike Norden , jobbat länge för Levis och var vd för MQ när den klädkedjan gjorde sin stora omstrukturering för tio år sedan. Den erfarenheten kommer han ta med sig till Team Sportia.

MQ var precis som Team Sportia i grund och botten ett bra bolag, säger Lars Stenberg. Men spretighet och otydlighet hämmade tillväxten och den som inte växer dör. Min utgångspunkt för det här uppdraget liknar den linje jag påbörjade för MQ 2001. 

Det Lars vill bidra med är att göra Team Sportia tydligare, butikerna får inte skilja sig så mycket åt som de gör nu.

Jag vill att företagets DNA genomsyrar alla butiker, alla ägare och alla anställda. Samsyn är A och O. Med ökad konkurrens gäller det att hitta en position som Team Sportia kan äga och vad den är ska jag prata med alla handlare om under hösten. Min uppfattning är dock att kedjan har otroligt duktiga handlare men att kedjan är lite anonym. Vi måste se till att kedjan blir förknippat med något.

I maj beslöt Team Sportias stämma att frångå den traditionella principen att låta en av ägarna hålla i ordförandeklubban.

– Vi kände att det var dags att plocka in en extern kraft, säger valberedningens ordförande Göran Uusitalo som också äger Team Sportias butik i Kiruna. Vi fastnade för Lars Stenberg eftersom han är en varumärkesexpert och säljare med gedigen erfarenhet från sport- och konfektionsbranschen. Han har pondus, mod att ta obekväma beslut om det behövs och dessutom en vilja att lägga ner mycket operativ tid under det första året för att stötta VD och ledningen i vårt förändringsarbete.

En viktig del för Lars blir också att som lite utanför och helt utan ägande i kedjan se på verksamheten från ett omvärldsperspektiv. Att lyfta blicken och inte bara titta på hur sportbranschen utvecklas utan förstå vart detaljhandeln i stort är på väg.