Slipade glasögon för slipade idrottare

Slipade glasögon för slipade idrottare

Publicerad

Väldigt många människor använder glasögon, men när de idrottar tappar de fokus. Oakley lanserar nu specialslipade solglasögon för cykel, golf och fiske

Så här tittar en cyklist genom linsen.

Oakley är ett företag som ofta tänker utanför ramarna och nu har de gjort det igen. Den här gången har de tittat på hur de kunde förbättra sina sportglasögon för de som behöver slipade linser och lösningen blev olika slipningar för olika idrotter.

Väldigt många människor använder slipade glasögon och på senare år har progressiva glasögon blivit väldigt populära. Dessa slipningar fungerar bra för det mesta i vardagen men när det kommer till idrottande så är resultatet inte lika bra. Oakley funderade över detta och kom fram till att idrottare ofta har en position på huvudet som gör att de inte tittar i mitten av linsen. En cyklist till exempel har huvudet riktat nedåt och tittar därför högt upp i linsen för att se framåt och nedåt för att titta på cykeldatorn.

Genom att analysera hur cyklister, golfare och fiskare tittar genom sina glasögon och vilken typ av lins som hjälper dem att se det de vill se bättre har de kommit fram för olika lösningar för de tre sporterna.

Cyklisterna får en slipning där övre delen av linsen är slipade för seende på långt håll, nedre delen för att ge skärpa på vägen några meter fram och området i mitten för att kunna läsa av cykeldatorn. Allt utan att ögat ska behöva fokusera om.

Olika zoner för långt spel, närspel och titta på scortekortet.

För golfspelaren, som vrider huvudet mycket i sidled är linsen slipad för långa avstånd upptill och på sidorna medan den i mitten och nedtill är slipad för att fokusera på bollen vid puttning och för att kunna se scorekortet skarpt. På samma sätt har fiskaren stora zoner för seende på långt hål och mindre zoner i mitten för att kunna knyta fast betet.

Det visade sig också att de olika sporterna krävde olika linser. Cyklisterna såg bäst med en röd lins som ljusade upp skuggorna, golfarna behövde en ljus lins för att öka skärpedjupet och fiskarna ska ha en polariserad lins för att ta bort reflektioner på vattenytan. 

Konceptet kallas för Oakley True Digital och kräver en synundersökning av en optiker för att allt ska bli rätt. Så även om ni i sportbranschen inte får sälja den här produkten kan det vara bra att veta så att ni kan hjälpa kunderna till en bättre sportupplevelse.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842