Callaways mjuka sida

Callaways mjuka sida

Publicerad

Under några år har Callaway lite i det tysta byggt en egen organisation inom konfektion. Nu är det dags för den stora lanseringen och Norden ses som en nyckelmarknad.

Ett exempel från kollektionen Stockholm.

Golfkläder är inget nytt för Callaway men sättet de nu gör dem på är helt nytt. Tidigare licenstillverkades Callaways kläder av Ashworth men när Adidas-Taylormade köpte det märket avbröts det samarbetet.

Under några år har Callaway lite i det tysta byggt upp en egen konfektionsavdelning och testat produkter på några utvalda marknader. Till sommaren 2013 är det dags för en större lansering och Norden är en av nyckelmarknaderna.

– Under de två år som vi har sålt våra kollektioner i bland annat England, Tyskland och Spanien har vi fått mycket bra feedback från både butiker och konsumenter, säger Helen Willsmer som är ansvarig för Callaways konfektion i Europa. Vi har lyssnat och anpassat oss och nu känner vi att vi är färdiga med att gå ut med kollektionen i hela Europa.

Helen berättar att Norden har varit en stor inspirationskälla för årets kollektion. Deras designers har besökt alla nordiska länder för att inspireras av både nordisk design och nordiska klädmärken. Resultatet är bland annat kollektionerna Stockholm, Fjord och Vassa.

– Vi har en kollektion som är global men det mesta är anpassat för lokala marknader, säger Helen. För Europa har vi en tajtare passform och Stockholmskollektionen är till och med super slim fit för att det är så golfare vill klä sig i Norden och då ska vi erbjuda dem det.

Alla plagg i Callaways golfkollektion är tekniska på så sätt att de är tillverkade i funktionsmaterial. Majoriteten av kollektionen är för vackert väder men det finns en del regnplagg och den delen kommer att växa redan till hösten. Stilen kan beskrivas som dressat sportig och både moderna och klassisk. Färgerna är många men lite nedtonade för att bli mer moderna än trendiga.

– Vi är inget modemärke som gör golfkläder eller sportföretag som tar upp golf, vi är ett golfmärke som nu också satsar på konfektion, säger Helen. Callaway har en identitet som äkta golfmärke och vi har många väldigt lojala kunder. Vi vårdar vårt arv inom klubbor genom att göra kläder för golfspel och inget annat.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Per Sigvardsson lämnar XXL efter Greta-hånen

13 kommentarer

Nicolas: Denna tråd landade väl! Och på Sportfack kommer vi fortsätta att sätta miljöfrågan under lupp, utifrån en rad olika vinklar och aspekter. Det händer mycket på miljöområdet just nu ute hos många...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842