Adidas regerar i fotboll

Adidas regerar i fotboll

Publicerad

Adidas och Nike slåss om att vara störst och bäst i fotboll. Efter EM är det klart att Adidas sitter kvar på tronen.

Inför varje stort mästerskap i fotboll går både Adidas och Nike ut och säger att de är nummer ett i sporten. Försäljningsmässigt är det ganska jämnt då både Adidas och Nike hävdar att de säljer fotbollsprylar för runt 14 miljarder kronor vardera.

Adidas säger att de har sålt över sju miljoner Tango 12-bollar inför EM och den siffran är nog Nike inte ens nära för sina bollar. På tröjsidan vann Adidas också genom att dels sälja över en miljon tyska landslagströjor och dels ha vinnarna Spanien med nästan lika många sålda tröjor där.

Individuellt vinner dock Nike EM. De sponsrar dels EMs bäste spelare Andres Iniesta och dels fyra av de sex spelarna som delade på skytteligasegern med skor inklusive fixstjärnorna Torres, Balotelli och Ronaldo. Zlatans volleymål utsågs till EMs snyggaste så även där tog Nike hem en skalp. Att de bara fick till två av åtta kvartsfinallag påverkade deras synlighet.

Puma hamnar på tredje plats på alla tänkbara sätt. Omsättningsmässigt når de upp till 2,6 miljarder kronor och är alltså långt efter Adidas och Nike men Italiens finalplats gav dem mycket publicitet och dessutom spelar Tysklands stora stjärna Mario Gomez i Pumaskor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842