Jonas Ottosson blir vd för Odlo

Jonas Ottosson blir vd för Odlo

Publicerad

Ett år har snart gått sedan Jonas Ottosson lämnade posten som vd för Peak Performance. Nu har han funderat klart och valt Odlo som nästa varumärke att jobba med.

När Jonas Ottosson slutade på Peak Performance för snart ett år sedan fick han direkt flera jobbförslag. Jonas hade dock inte bråttom utan funderade i lugn och ro över vad han ville göra och tittade noga på de olika förslagen. Ett av erbjudandena kom från Odlo och ju mer Jonas tittade på varumärket desto mer intresserad blev han.

– Jag måste ha en passion för varumärket jag ska jobba med och det gör jag verkligen med Odlo, säger Jonas. Odlo har både en lång, genuin historia och fantastiska produkter så jag ser en stor potential för varumärket.

Jonas jobbade för Peak Performance i över 20 år och sedan 1999 som vd. Han säger själv att en av hans styrkor är förståelsen för hela värdekedjan: produkten, produktionen, försäljningen, marknadsföringen och logistiken.

– De reaktioner jag har fått från folk på Odlo är att de gillar att jag är så intresserad av produkten och varumärket och inte bara försäljningen, säger Jonas.

Jonas kommer att tillträda tjänsten som vd för Odlo i mitten av september och han kommer att flytta med sin familj till Schweiz lite längre fram.

– Det är en fantastisk lyx att få bo i närheten av Alperna, säger Jonas. Min fru och mina tre döttrar är också positiva till flytten så det ska bli fantastiskt roligt. Det har kliat i mina fingrar den sista tiden, det ska bli kul att börja jobba igen.

Odlo verkar lite i samma segment som Peak Performance med outdoor som bas och även kläder för löpning och cykel. Den stora skillnaden är att Odlo bara jobbar med funktion och inte alls med casualplagg.

– Det är totalt fokus på funktionen hos Odlo och det gillar jag, säger Jonas. En annan styrka är att Odlo har egen produktion i Portugal och Rumänien vilket gör att ledtiderna blir kortare. De har dessutom ett stort logistikcenter i Tyskland för snabba leveranser till butiker i hela Europa.

Så vad väntar Jonas när han kommer till Schweiz?

– Odlo har förväntningar på ett starkt ledarskap och självklart också på ytterligare tillväxt, säger Jonas. Det jag hoppas bidra med är min passion och energi och förståelsen för produkten och marknadsföringen. Odlo gör fantastiskt bra produkter men kan bli bättre på att inspirera slutkonsumenten. Personligen blir det en utmaning att flytta till ett nytt land och en ny kultur men det ska också bli väldigt roligt.

Nu blir Jonas inte ensam svensk i Odlos ledningsgrupp. Sedan några år tillbaka jobbar Claes Broqvist som försäljningschef på företaget.

– Vi har båda två en gemensam bakgrund på företag med starka varumärken, jag på Peak Performance och Claes på Nike och Haglöfs, säger Jonas. Jag har också förstått att svensk och schweizisk företagskultur är relativt lika vilket underlättar anpassning från båda håll.

Odlos bas är funktionsunderkläder men de satsar också på cykel och löpning.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: International Sportswear Company AB
  • Telefon: 0705-20 88 48
  • Verksamhetsinfo: International Sportswear Company AB är idag uppdelat på två affärsområden. Vi arbetar dels med marknadsföring och försäljning av starka varumärken inom sport och outdoor och dels hjälper vi företag med sourcing och produktion av sportkonfektion.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Arc’teryx anordnar outdoor-event i Oslo

3 kommentarer

Björn: Ska vara: https://jacket.blonmart.com/index.php?main_page=cms_page&cpID=3

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842