Kajakdagarna inleder samarbete

Kajakdagarna i Stockholm lever och mår bra. I år samarbetar Magnus Fischer med näthandlaren Outnorth utan att för den skull tumma på sina visioner för mässan.

Kajakdagarna i Stockholm som funnits i åtta år har varit en verklig en-mans-show. Ägaren till Kajakspecialisten, Magnus Fischer har dragit hela lasset själv, både med planering, marknadsföring, logistik och arrangemang. Att han överhuvudtaget orkade fortsätta med mässan har sin förklaring.

– När jag började fanns det inte någon egentlig kajakmässa i Sverige. Jag tyckte att det absolut behövdes för att branschen skulle växa och att kunderna skulle kunna se vad som fanns, säger Magnus Fischer.

Kajakdagarna har från första början arrangerats vid Sjöhistoriska muséet på Djurgården. Platsen är vald för att besökarna ska kunna provpaddla de olika kajakerna som leverantörerna ställer ut. Genom åren har Magnus också varit bestämd om att det inte ska förekomma någon direktförsäljning på mässan. Han vill inte att det ska bli en stämning av Kiviks-marknad över Kajakdagarna. Däremot kan besökarna naturligtvis beställa produkter av leverantörerna på plats för senare leverans.

– Det finns en risk att utställarna ändå bara skulle sälja ut förra årets kollektioner och produkter till reapris. Jag vill att de istället ska visa det nya de har och att kunderna ska kunna se vad som är på gång, känna på prylarna och prova dem, säger Magnus.

Från att tidigare ensam stått för hela arrangemanget samarbetar Magnus i år med nätbutiken Outnorth. För Outnorths del handlar det om att visa upp varumärken som de har i sitt utbud och som passar in i Kajakdagarnas profil.  Outnorth kommer att ha egna tältkåtor på området. Kajakdagarna arrangeras i år den 16-17 juni på Djurgården i Stockholm.