Tina Rolén bygger Adidas i hela Norden

Tina Rolén bygger Adidas i hela Norden

Publicerad

Tina Rolén fortsätter att avancera inom Adidas. På hennes senaste visitkort står det Nordisk Marknadsdirektör.

Med titeln Nordisk Marknadsdirektör är Tina Rolén en av nyckelpersonerna för Adidas i Norden. Tidigare hade Tina samma roll för Adidas Originals men nu har hon hand om allt som rör marknadsföring och sortiment för Adidas i Norden och fler människor i sin organisation.

– Jag kom in som en sporttjej hos Adidas så därför känns det som att komma hem igen att få jobba med sportdelen också, säger Tina Rolén.

För fyra år sedan delade Adidas upp sin verksamhet i sport och livsstil med egna marknads- försäljnings- och designavdelningar. Det var enligt Tina nödvändigt för att få livsstilsdelen att växa. Nu är det jobbet gjort och för att göra varumärket tydligare har de gått tillbaka till den gamla modellen med en gemensam marknadsavdelning för alla Adidas segment.

– Det är helt rätt att göra så här nu eftersom vi i stor utsträckning vänder oss till samma kund med både sport- och livsstilsprodukterna, säger Tina. Med "All in" har vi ett budskap för hela varumärket  och ser det  som en styrka att kunna ha gemensamma kampanjer.

Tinas jobb består grovt i två delar. Först vara med och välja ut vilka delar av den globala kollektionen som passar Sverige och därefter skapa efterfrågan bland konsumenterna. Hon är inblandad i det mesta förutom försäljningen helt enkelt.

Just nu är det mycket fotboll för Adidas med bara en månad kvar till avspark. Tina har varit med att ta fram en fotbollsyta som lyfter fram deras tre fotbollslinjer F50, 11 Pro och Predator på bästa sätt ihop med kläder och bollar. Ytor som nu byggs  upp hos Adidas nyckelkunder runt om i Sverige.

– Vi jobbar hårt på att bli bättre ute i butikerna, säger Tina. Egna ytor är viktiga för att vi ska kunna presentera oss på rätt sätt och öka genomförsäljningen. Butikerna är positiva till den här förändringen och fram till EM kommer vi att bygga upp fem fotbollsytor runt om i landet.

Förutom att bli mer synliga ute i butikerna är de digitala kanalerna ett annat fokusområde. Förutom de egna sidorna satsar Adidas mycket på digitala aktiveringar på Facebook.

– De digitala kanalerna är väldigt bra för att skapa intresse runt våra produkter, säger Tina. De ger också våra kunder en chans att synas vilket är precis vad de vill.

Nästa år när det inte är vare sig OS eller någon stor fotbollsturnering kommer Adidas satsa extra mycket på löpning. Det är en satsning som har pågått i flera år men som hela tiden ökar.

– Vi ska positionera oss som ett löparmärke för både sport och livsstil, säger Tina. Vi ska vara ett märke både för de som ska sätta personligt rekord i marathon och för de som vill ha en löparinspirerad look på gatan.

Det råder ingen tvekan om att Tina har att göra. Och att hon gillar sitt jobb.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842