Rekordförsäljning för Didriksons

Boråsföretaget Didriksons slog rekord förra året. Försäljningen steg med 50 procent till nästan en halv miljard kronor.

Didriksons satsning på funktionell konfektion till aktiva familjer har varit lyckosam för företaget och tillväxten har varit kraftig de senaste åren. Förra året ökade försäljningen med 50 procent och slutade på 464 miljoner kronor. Sverige är forsatt företagets största marknad och försäljningen under 2011 slutade på 218 miljoner kronor, en ökning med 48 procent.

I procent var dock ökningen störst i Norge och i Ryssland. I vårt västra grannland ökade försäljningen med ungefär 100 procent och slutade på 75 miljoner kronor. Även Ryssland ökade kraftigt och är för närvarande Didriksons tredje största marknad.

– Vi är självklart mycket glada över våra framgångar. Samtidigt är det viktigt att vi står stadigt med båda fötterna på jorden. För 2012 kommer vi, liksom sannolikt många andra, att notera en nedgång i försäljningen bl.a. beroende på läget i världskonjunkturen. Nedgången för 2012 är budgeterad från vår sida, men när vi nu summerar införsäljningen inför kommande höst/vinter  kommer vi ändå att vara oerhört starka på många marknader, inte minst här hemma i Sverige, säger Didriksons vd Sören Andreasson i ett pressmeddelande.

Didriksons grundades 1913 och finns representerat på ett 20-tal marknader runt om i världen.