Stadium växlar upp sin cykelsatsning

Stadium har under några år testat att sälja cyklar i ett fåtal butiker. Försöket har varit lyckat och i vår drar de igång en satsning på cykel med ett eget cykelmärke och runt 20 butiker som ska sälja cykel.

Stadiums första försök som cykelbutik var när de öppnade sin första XXL-butik i Sisjön utanför Göteborg 2006. För fyra år sedan beslutade de sig för att göra en bredare satsning på cykel och ett första steg var att testa att sälja cyklar i några utvalda citybutiker.

– Vi ville lära oss hur kunder köper cyklar, vad de har för förväntningar på oss och vilket sortiment och prisläge som de är ute efter, säger Tomas Främberg som är sortimentschef på Stadium.

De svar de fick var att deras satsning på riktigt fina cyklar i Sisjön inte riktigt gick hem hos deras kunder. Den övre prisgränsen låg på runt 10 000 kronor för en cykel men en ännu viktigare lärdom var att kunderna inte ställde krav på att Stadium skulle ha en egen cykelverkstad.

– Vi blev förvånade över hur få kunder som ställde den frågan eller ens kom tillbaka för att få service på sin cykel, säger Tomas. De tar sin cykel till den cykelverkstad som ligger närmast deras bostad när de behöver service.

Stadium har de senaste åren dragit ner på sin andel med egna varumärken men när de beslutade sig för att göra en stor cykelsatsning var ett eget varumärke för cyklar självklart. Namnet blev Occano som ska fungera på alla marknader och tilltala både killar och tjejer. 

Hos Stadium fanns många cykelintresserade men inga som hade erfarenhet av cykelproduktion och cykeldesign så därför rekryterades Björn Appelquist från Sportex för att ta hand om produktionen samt designern och cykelnerden Erik Norlin för att ta hand om själva designen.

– Vi ville göra våra egna cyklar och inte bara sätta vårt namn på färdiga moeller och Björn och Erik har lyckats fantastiskt bra, säger Tomas. Under alla mina år på Stadium är det här första gången som allt känns helt rätt redan första året.

Occano består av cyklar för dirt, mtb, landsväg och hybrid/pendlarcyklar. Alla cyklar ska också gå att träna på så rena stadscyklar och cruisers finns inte i sortimentet. Däremot så finns det juniorcyklar från 16″ och uppåt. Inom något år kan också bmx finnas i sortimentet. Prislappen ligger på från 1 000 för en juniorcykel till 10 000 kronor för en landsvägscykel i fullcarbon.

 

En längre artikel om Stadiums cykelsatsning kommer i Sportfack Bike Business i april.

Stadium växlar upp sin cykelsatsning
Tomas Främberg och Ola Bjerstedt framför delar av Stadiums cykelsortiment.