Det blir Tango i Ukraina

Det blir Tango i Ukraina

Publicerad

Samtidigt som Sverige lottades mot England, Frankrike och Ukraina i fotbolls-EM presenterade Adidas den officiella EM-bollen. Namnet är Tango 12 och den är en tydlig flirt med tidigare EM-bollar på 80-talet som också hette Tango.

Adidas har varit officiell leverantör av matchbollarna till EM- och VM sedan 1970 och för butikerna är den en given storsäljare under mästerskapsår. Årets boll heter Tango 12 och är till utseendet väldigt lik de bollar som användes under 80-talet och som hette Tango River Plate (Italien 1980), Tango Mundial (Frankrike 1984) och Tango Europa (Västtyskland 1988). Konstruktionsmässigt är det dock en helt annan boll.

Tango 12 har tagit två år att utveckla och arbetet ska enligt Adidas ha resulterat i ökad bollkänsla och och en stabilare bollbana. Teknologin bakom Tango 12 bygger på triangulära paneler som är termiskt sammansatta för att skapa en jämn och exakt bollbana. Varje panel har en ny matt ytstruktur som ger spelarna en optimal bollkontakt och förhöjer känslan. Bollens innanmäte är utvecklat för att minimera upptagning av väta för att bibehålla bollens egenskaper oberoende av väderförhållande.  Tango 12 har genomgått spelartester i åtta olika länder av förbund och spelare på elitnivå ända ner till gräsrotsnivå, parallellt med  tester i Adidas tekniska laboratorier.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842