Kedjorna på offensiven

Stora internationella sportjättar som norska XXL och franska Decathlon etablerar sig nu i Sverige. Men de svenska sportkedjorna Stadium och Intersport sitter inte stilla och tittar på utvecklingen. De båda sportjättarna öppnar istället ett antal nya storbutiker runt om i landet med ett brett sortiment och med nya metoder att möta kundernas behov.

För Stadium är den nyöppnade flaggskeppbutiken i Svågertorp i Skåne ett led i deras koncept, Stadium plus. Butiken är den fjärde som följer detta nya koncept och de tre tidigare storbutikerna ligger i Barkarby, på Sergelgatan och Sisjön. De nya butikerna har inte bara ett brett sortiment och stora utrymmen utan erbjuder också kunderna goda möjligheter att testa produkterna. Meningen är att ett besök i butiken ska ge kunden en helhetsupplevelse.

Konkurrenten Intersport är inne på samma linje med sina Megastores. Kedjan öppnar tre nya butiker i Bromma Blocks, i Norrköping och i Västerås av vilka två är så kallade Megastores. Sedan tidigare har Intersport två Megastore butiker i Sverige. I butikerna finns ett brett sortiment av starka varumärken och i Megastore-butikerna kan kunderna bland annat testa fotbollskor i en 24 kvadratmeter stor fotbollsbur med konstgräs. Precis som konkurrenten vill Intersport erbjuda kunderna en helhetsupplevelse och inspirera folk att röra på sig och idrotta.

Med sina storbutiker och genomtänkta koncept möter både Intersport och Stadium den hårdnande konkurrensen av internationella sportkedjor. Norska XXL finns redan på plats i Bromma Blocks medan franska sportjätten Decathlon är i startgroparna att öppna sin första storbutik på samma ställe. För kunderna betyder det här att konkurrensen om deras pengar hårdnar men också att konsumenterna erbjuds ett otroligt brett sortiment samtidigt som servicenivån och möjligheterna att testa produkterna ökar.