Ny Nikebutik i Stockholm

Sverige har fått sin tredje Nikebutik. Den första september öppnade Nike en 500 kvadratmeter stor butik i Heron city strax söder om Stockholm.


Ny Nikebutik i Stockholm
Robert Johansson, butikschef.

Butiken ingår i Nikes Factory store-koncept men känslan av fabrik infinner sig knappast när man kommer in genom entrén. Tvärtom är butiken öppen och ljus med snygg och stilren inredning. Ingen pallförsäljning så långt ögat når.

– Konceptet ändrades för två – tre år sedan. Förut var det mer traditionell outlet med ta tre, betala för två. Nu ska det se ut som en vanlig butik. Den här typen av butiker ska stärka och bygga vårt varumärke, säger Robert Johansson, butikschef.

Omkring 100 liknande butiker finns runt om i Europa. I Sverige finns tre (Kungsbacka, Barkarby och nu Heron city) men på sikt kommer en butiken även att öppnas i södra Sverige. Jämfört med vanliga sportbutiker är priset på produkterna omkring 30 procent lägre. Men trots det lägre priset tror Robert inte att butiken kommer att störa den vanliga handeln.

– För att vi inte ska störa vår egen handel säljer vi produkter som är cirka sex månader efter det vanliga butiksledet. Vi har samma varumärke men det är inte samma produkt. Än så länge har vi inte hört några negativa invändningar från andra butiker, säger Robert.

Ny Nikebutik i Stockholm
Ljust och fräscht.

Fotboll och löpning är butikens två största segment. Utöver det finns lite av varje men exakt hur det kommer att se ut framöver är inte klart.

– Vi för en diskussion kring det nu. Lite av allting som Nike erbjuder kommer alltid att finnas och vi kommer att varva olika månadsnitiativ. En månad kanske vi till exempel satsar hårt på fotboll och då kommer det att synas ordentligt. Det gäller att aktivera butiken, säger Robert.

Servicenivån ska vara hög. Kommer det in en kund och vill köpa ett par löparskor ska personalen kunna hjälpa till. Butiken har två särskilt utbildade skocoacher.

– Vi jobbar mycket på det och har anställt mycket personal för att kunna hjälpa alla kunder som kommer hit. Nivån hos oss ska vara lika hög som i en vanlig butik, säger Robert.