Sportskomarknaden exploderade 2010

Trots efterdyningar av den ekonomiska krisen blev 2010 ett rekordår vad det gäller värdet av alla sålda sportskor. Som vanligt toppar Nike listan men längre ned händer det en hel del.

Enligt Sporting Goods Intelligence omsatte Nike snudd på 69 miljoner kronor förra året bara på skor och det gör dem till ohotad etta på listan över världens största sportskomärken. Lägger vi dessutom till försäljningen av Converse, Nike Golf och Umbro, som alla ägs av Nike, landar den totala skoförsäljningen på knapp 85 miljarder kronor.

Som enskilt märke har Nike en marknadsandel på 29 procent och närmaste konkurrent är Adias Group med en andel på 18 procent och en total omsättning på 43 miljarder kronor inklusive Adidas, Reebok och Adidas Golf. Enbart Adidas omsatte knappt 34 miljarder kronor.

Världens tredje största sportskomärke är Converse med sina 15 miljarder kronor. Det är än mer imponerande med tanke på att det är den väldigt enkla modellen All Star som står för majoriteten av Converse försäljning. Utan tvekan är den modellen en ren pengamaskin.

Bakom de tre i täten blir det riktigt jämnt. Puma, Skechers och Asics omsätter alla lite drygt 12 miljarder kronor och vilken som egentligen är störst är svårt att avgöra eftersom all försäljning har räknats om i dollar. Eftersom dollarn har tappat i värde missgynnas de som säljer mycket utanför USA så trologtvis skulle Asics vara lite större än Skechers som nu tar hand om fjärdeplatsen bakom Puma som är trea.

De fem största har tillsammans en omsättning på  166 miljarder kronor och lägger beslag på 70 procent av all sportskoförsäljning.

På listan bland världens 20 största sportskoföretag finns det säkert några som du inte känner igen. Fyra av dem är kinesiska – Anta, Li Ning, Xtep och Peak – och två kommer från Brasilien – Olympikus och Alpargatas. De är giganter på sina hemmamarknader men har väldigt liten eller ingen export.

Tillväxten för den globala sportskomarknaden beräknas till 13,2 % vilket är en vansinnigt hög tillväxt. Fördelat på olika regioner så hade Latinamerika högst tillväxt med +32 % följt av USA med +14 %, Asien med +10 % och Europa med +9 %. Allt tyder dessutom på att Latinamerika kommer att fortsätta med sin höga tillväxt eftersom både fotbolls-VM 2014 och OS 2016 kommer att avgöras i Brasilien.

Sportskomarknaden exploderade 2010
Skechers toningsko

Det varumärke som ökar mest är brasilianska Olympikus (+61 %) följt av Skechers (+39 %). Skechers framgång ligger nästan helt och hållet på deras toningskor på den amerikanska marknaden.

Av de två stora så gick det bäst för Nike som ökade med 14,7 % jämfört med Adidas 11,1 %. Skillnaden är nog mindre i verkligheten eftersom Nikes försäljning i USA är så stor och inte påverkas av att dollarkursen gick ned.

Alla siffror gäller omsättning i leverantörsledet men eftersom allt fler leverantörer har en betydande försäljning via egna butiker så ingår även den biten i siffrorna.

Fotnot: Omsättningarna är uträknade med en dollarkurs på 6,4 kronor.

Sportskomarknaden exploderade 2010