H&M öppnar sportbutiker

H&M öppnar sportbutiker

Publicerad

Det är ingen hejd på hur många nya aktörer som ska in på den svenska sportmarknaden just nu. Idag avslöjar H&M att de redan i maj kommer att börja med sportavdelningar i de flesta av sina butiker. Ansvarig för hela satsningen blir Svenskt Sportforums Claes Forsberg.

April McLie

När H&M presenterade sin senaste rapport var resultatet sämre än förväntat och för att lugna ner marknaden valde H&M att i förtid gå ut med nyheten att de kommer att starta sportavdelningar i de flesta av sina butiker.

Beroende på storlek av butiken kommer sportavdelningarna att bli på 50–300 kvadratmeter och till en början är det fokus på sneakers och löparkonfektion. Sneakers för att de hör så intimt ihop med H&Ms övriga sortiment och löparkonfektion för att de kan både produktion och mode utan och innan.

– Löparkonfektionen kommer inte att likna något annat på marknaden, säger designansvariga April McLie på telefon från London. Det är mycket guld- och sammetstryck och dessutom en unik Hello Kittykollektion för killar som vi tror kommer att slå stort.

För att säkerställa funktion och passform har designavdelningen anlitat Ludmilla Engqvist och dessutom har klänningsdesignern Lars Wallin anlitats som designkonsult. Redan till hösten ska det dock komma plagg med ännu högre modegrad då en skidkollektion designad av teamet på J Lindeberg presenteras.

All sportkonfektion kommer att vara H&Ms egna men på sneakerväggen kommer det att vara idel kända varumärken som Nike, Converse, Vans, Li-Ning, Leijon och Birkenstock.

Claes Forsberg

Ansvarig för hela satsningen blir Svenskt Sportforums vd Claes Forsberg.

– Jag tillträder idag, 1 april, men det här har varit planerat sedan ett par år, säger Claes Forsberg. Min tid på Svenskt Sportforum har bara varit ett sätt för mig att lära mig allt om sportbranschen och för att få all tänkbar inside information. Jag vet att det är ett fult spel, men H&Ms satsning är så stor att inget får gå fel.

Sneakers och löpning är först ut och de följs av en storsatsning på boule som Claes är säker på kommer att bli nästa stora sport.

– Alla i Sverige har spelat kula i skolan och boule är som att spela kula fast du gör det samtidigt som du dricker rödvin. En perfekt kombination, säger Claes. Vi kommer även att ta fram speciella bouleplagg där byxorna har specialfickor för både korkskruven och en fullstor vinflaska.

Till hösten blir det som sagt en skidkollektion och de kommer även att sälja skidor från de egna varumärkena Fread och Shalomon som tillverkas av Tegsnässkidan.

Redan nu finns också planer på att sälja cykel i alla butikerna men det får vänta till nästa år.

– Vi hinner inte riktigt med det i år men till nästa år ska alla våra butiker över hela världen sälja cyklar, säger Claes. Ett problem är att cyklar kräver stort utrymme och dessutom kan olja ner våra kläder. Det har vi löst genom att bara sälja enhjulingar som både tar mindre plats och inte har några kedjor. Jag cyklar själv enhjuling till jobbet varje dag, det är inte så svårt som det ser ut och jag tar mig från hemmet till jobbet, en sträcka på tre kilometer på strax över en timme och en kvart.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842