De ska öppna 20 sportvaruhus i Sverige

De ska öppna 20 sportvaruhus i Sverige

Publicerad

I höst får Sverige en ny sportkedja när Usports öppnar sin första butik i Malmö. Om fem år ska de ha 20 sportvaruhus på minst 3 000 kvadratmeter styck spridda över hela landet.

Den svenska sportbranschen är på väg att förändras i grunden. För ett halvår sedan öppnade XXL, Intersport bygger både Mega Stores och satsar på lågpriskonceptet Budget Sport och nu kommer helt nya Usports som ska bygga 20 stora sportvaruhus runt om i landet inom 5–7 år.

– Svensk sporthandel har varit väldigt likriktad fram till nu, säger Kristoffer Ekelund som är vd för Usports. Vi saknade riktigt stora sportbutiker, sådana som man hittar i andra länder, och det är en kedja av runt 20 sportvaruhus som vi nu ska starta i Sverige.

Den första butiken öppnar i höst i Stora Bernstorp utanför Malmö och med en butiksyta på 5 000 kvadratmeter blir den södra Sveriges största sportbutik. Riktigt så stora kommer inte alla butiker att vara men ingen kommer heller att vara mindre än 3 000 kvadratmeter så ordet som Usport väljer att använda – sportvaruhus – känns helt rätt.

Med den storleken är det externa köpcentrum som gäller för Usports och det krävs också en viss storlek på handelsområdet för att butiken ska fungera. Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att vara viktiga för Usport men de kommer även att finnas på andra orter runt hela landet. Segmentsmässigt vill de gå tillbaka till den gamla sortens sportbutik med ett större fokus på hårdvara. Plus att outdoor blir en väldigt viktig bit för dem.

– Det är omöjligt att separera sport och mode idag men hos Usport ska det vara sport och funktion som dominerar, säger Kristoffer. Vi vill också vidga begreppet outdoor till att omfatta även mtb, fiske, jakt och hund.

Usports kommer att jobba med sex olika avdelningar i sina butiker; Lagsport och racket, Fitness och löpning, Outdoor, Cykel och vintersport, Fritid med lek och spel samt Junior. Inom dessa segments ryms mer än vad ordet säger så inom outdoor finns både hästsport och golf och inom cykel finns inlines och skateboard.

– Vi kommer bara att jobba med etablerade varumärken och inte ha några egna housebrands, säger Kristoffer, Det kommer dock inte att hindra oss från att ha varor till riktigt bra priser. Usports är inget lågpriskoncept men vi ska ha alla prislägen från riktigt billig till bästa tänkbara produkter i 60 olika sporter.

De som drar igång hela den här jättesatsningen är Jonas Engwall, Anders Danielsson och Kristoffer Ekelund. Idén föddes för 15 månader sedan och nu är de en organisation på tio personer som jobbar för fullt för att deras första sportvaruhus ska öppna i höst.

Jonas Engwall är huvudägare och styrelseordförande. Han är en sann entreprenör som tidigare bland annat har startat Skruf snus. Kristoffer Ekelund är som sagt vd och han har tidigare jobbat mycket med affärsstrategi. Det har han gjort tillsammans med Anders Danielsson som är vice vd och som ansvarar för alla etableringar.

– Ingen av oss kommer från sportbranschen vilket gör att vi kan se på hela branschen med öppna ögon, säger Kristoffer. Samtidigt ska vi rekrytera folk från sportbranschen så att vi breddar vår kompetens.

Kristoffer Ekelund, vd

Anders Danielsson, vice vd

Jonas Engwall, huvudägare

Huvudkontoret ska ligga i Stockholm och bestå av cirka 20 personer när det är fullt bemannat. En liten organisation med snabba beslut och mycket eget ansvar. Till en början kommer de att fokusera på att snabbt få kedjan spridd över Sverige men det blir bara en butik under 2011. Nästa år räknar de med att öppna 4–5 nya butiker och sedan fortsätta med samma höga tempo några år till så att de inom 5–7 år är uppe i målet på 20 butiker.

E-handel finns självklart med i planerna men det är ett stort projekt som får vänta några år innan det lanseras. Att det kommer råder ingen tvekan om och Kristoffer menar att kombinationen av stora sportvaruhus och en välfylld e-handel är riktigt bra.

– Visst kommer det att bli en tuff utmaning med flera nya aktörer som kommer in samtidigt men vi tror att svensk sporthandel ska dubblera sin omsättning de kommande tio åren och då finns det plats för fler aktörer, säger Kristoffer. Svenska hushållen har en bra ekonomi, det råder en väldigt stark hälsotrend och det har fötts många barn under många år i Sverige. Vi är säkra på att Usports koncept kommer att bli en framgång.

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842