Adidas satsar allt i ny jättekampanj

Adidas satsar allt i ny jättekampanj

Publicerad

I dag drar Adidas igång sin största globala kampanj någonsin. Budskapet är ”Adidas is all in” och tanken är att visa Adidas alla delar – från fotbollsplanen till nattklubben till skejtrampen till scenen.

Tina Rolén, Adidas Sport Style

För första gången någonsin gör Adidas en stor kampanj där de inte fokuserar på en enskild segment som fotboll, löpning eller sneakers. Istället är det helheten hos Adidas de vill visa upp och därför samarbetar avdelningarna Sport performance och Sport Style.

– Adidas har under de senaste åren  byggt två divisioner med adidas Sport Performance och adidas Sport Style, säger Tina Rolén, marknadsdirektör för Sport Style på adidas Norden. Nu är vi stolta över att för första gången visa helheten och bredden i varumärket under ett och samma tak - från planen till catwalken, från stadion till gatan, från scenen till skaterampen.

Förutom att visa på bredden av Adidas har kampanjen ett annat tydligt syfte – att få ungdomar att upptäcka Adidas.

– För 60-, 70- och 80-talisterna är Adidas ett välkänt varumärke som de kopplar ihop med ikoner som Beckenbauer och Beckham, säger Martin Eisele, marknadsdirektör för Sport Performance på adidas Norden. För 90-talisterna är vi inte lika självklara och därför har denna kampanj ett tydligt fokus på dagens stjärnor inom både sport och musik. 

Syftet med kampanjen är alltså att stärka relationen med killar och tjejer i åldern 14–19 år och få denna relation att bli livslång. En del av kollektionerna har anpassats för den yngre målgruppen och gjorts kaxigare och dessutom väljer Adidas digitala kanaler för att sprida budskapet.

– Ungdomar idag finns på Facebook och Spotify och därför är det självklart att det är där vi ska finnas med vår kampanj, säger Tina. Dessutom kör vi hårt i TV och på bio.


I filmerna blandas klipp från olika sporter med klipp från konserter och gatan. Tanken är att visa upp passionen som driver både Adidas och märkets ambassadörer. Därav sloganan All In som säger att Adidas alltid satsar allt. I första filmen, som finns i längderna 30 och 60 sekunder, är det Adidas globala stjärnor som är med men det har också gjorts lokala filmer för varje land. I Sverige kommer det filmer med bland andra Ola Toivonen och DJ-duon Rebecca & Fiona.

– Vi har lagt ned mycket kraft på att få samma tonalitet med passion i alla filmer och i allt material på webben, säger Martin. Det gäller också det butiksmaterial som vi har tagit fram men där blir det mer specifikt  sport eller livsstil.

Kampanjen drar alltså igång idag med både TV-reklam i bland annat TV3, Kanal 5 och MTV samt stortavlor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den kommer att vara riktigt intensiv i 3–4 veckor och därefter ska den fortsätta att leva på nätet med nya filmer och aktiviteter.

DJ-duon Rebecca & Fiona är med i kampanjen…

…liksom landslagsspelaren Ola Toivonen.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842