Fred Perry öppnar eget i Stockholm och Göteborg

Fred Perry öppnar eget i Stockholm och Göteborg

Publicerad

Fred Perry har öppnat sin första svenska konceptbutik och precis som alla andra i sportbranschen blir adressen Norrlandsgatan i Stockholm. Granne med The North Face och Haglöfs finns nu 80 kvadratmeter brittiskt sportmode.

Juniorkollektionen är helt ny.

– Vi vill visa att Fred Perry är så mycket mer än bara pikéskjortor, säger Anders Gustafsson som är vd för GSL Konfektion AB som är importör av Fred Perry. Här kan vi visa upp skor, väskor, byxor och jackor i en miljö som är helt rätt för märket. Norrlandsgatan är helt perfekt för oss med den tydliga kopplingen till sportmode.

Butiken är på cirka 80 kvadratmeter och ligger granne med The North Face på Norrlandsgatan i Stockholm. Nu ryms inte hela kollektionen på 80 kvadratmeter så därför har GSL koncentrerat sig på kollektionen Authentic plus Amy Winehouse egen damkollektion. Tonvikten ligger på herr men en viktig sak för konceptbutiken är att visa upp damkollektionen och de helt nya juniorplaggen.

Anledningen till att GSL startar en konceptbutik för Fred Perry är att deras huvudmän i England vill att märket ska ha minste en konceptbutik i varje land och eftersom Sverige är en viktig och stor marknad för märket så blir det dessutom en andra butik lite senare i år.

– Vi kommer att öppna en Fred Perrybutik i Göteborg till sommaren, säger Anders. Den kommer att ligga på Avenyn och bli lite lättare att ratta eftersom vi har vårt kontor i Göteborg.

Butiken i Stockholm drivs av GSLs säljare Annika Helin som har många års erfarenhet av att jobba i butik. Utan Annikas koll och närvaro hade GSL inte vågat driva en butik på distans.

Anders och Magnus Gustafsson var med när butiken invigdes.

Fred Perry har haft en stadig tillväxt i Sverige och närmar sig 100 miljoner i omsättning. Tillväxten har kommit genom att de lyckats lansera nya produktgrupper för märket.

– Först var det bara pikéskjortor, sedan kom skorna och när retroväskorna blev heta så var Fred Perry en av storsäljarna, säger Anders. Den senaste produktgruppen som har satt sig är träningsjackorna och nu jobbar vi med att få fart på byxkollektionen. 

Fred Perry har en trogen skara med fans som gillar märket vilket underlättar när de ska lansera nya produktgrupper. Arvet och hela historien kring märket har också varit oerhört viktigt för märkets framgåmgar ihop med att de fått till en design som både tittar bakåt och framåt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842