Molo in i sportbranschen

Danska varumärket Molo tar sats mot den svenska sportbranschen. Med färgstarka och funktionella barnytterkläder ska de ta upp kampen med etablerade varumärken som Didriksons och Isbjörn.

Molo startade 2003 och marknadsför både kläder och ytterkläder för barn. Sedan dess har de hunnit bli ett populärt varumärke bland föräldrar och barn med sina färgstarka och funktionella kläder.
I Sverige är det företaget Onetwoten som äger distributionsrättigheterna för Molo.
– Vi finns hos 85 återförsäljare runt om i landet och är ett av de mest kända barnvarumärkena bland föräldrar säger Mikael Thor på Onetwoten till Sportfack.
En av de bärande idéerna bakom Molo är att plaggen ska vara anpassade för barn. Därför är de färgstarka (barn gillar färg), har gott om reflexer (bland annat den reflekterande Molostjärnan) samt sydda utifrån barnens rörelser.
– Barn ligger till exempel mycket ner när de leker utomhus och då måste designen vara anpassad för att följa barnens rörelsemönster, säger Mikael.
I kollektionen finns både jackor, byxor, overaller, fleecejackor, underställ och accessoarer. Funktionen på ytterplaggen är hög med 8 000 mm vattenpelare och en andning på 8 000 g/m2/h. Med andra ord plagg gjorda för att säljas i sportbranschen med tanke på den kompetens om funktionella material som finns i sportbutiker.
– Vi har haft en efterfrågan från sportbranschen och finns redan hos till exempel Addnature, Länna Sport och Intersport Kiruna men innan vi gick ut brett ville vi ha ett färdigt koncept och en tillräckligt stor organisation. Det har vi nu och vi tror att det finns en öppning i sportbranschen för designade kvalitetsprodukter för barn, säger Mikael.