Puma storsatsar på toningskor

Toningskor var en av 2010 års stora försäljningssuccéer i sporthandeln. MBT visade vägen och sedan kom Reebok och tog över med sina Easytone och till våren kommer även Puma med toningskor.

Pumas koncept heter Body Train och skorna ska på två olika sätt öka muskelaktiviteten i både fram- och baksida av benen. Precis som andra toningskor är sulan väldigt mjuk vilket ger en medveten instabilitet. Hjärnans reaktion på denna instabilitet är att snabbt spänna ben- och fotmuskler och på så sätt ökas muskelaktiviteten.

Puma har utvecklat sulan ytterligare och gjort den så mjuk i längdriktningen att det ska kännas ungefär som att gå i sand och det vet alla som har provat att det är jobbigare än att gå på fast underlag. Tillsammans ska dessa två metoder ge ökad träning.

Puma storsatsar på toningskor
Fredrik Nyrén, produktchef skor Puma Nordic.

– Puma Body Train är rena walkingskor, säger Fredrik Nyrén som är produktchef skor hos Puma. De har ett visst pronationstöd men de ska inte användas till gympass. Däremot är de alldeles utmärkta som vardagsskor. Inte minst därför att de är betydligt lättare än våra konkurrenters skor.

Pumas toningskor kommer att lanseras i Sverige under våren med start hos Stadium 15 februari. Lanseringen kommer att åtföljas av en massiv reklamkampanj under parollen ”Walk light. Walk sexy. Walk tight.”.

– För Puma är den här lanseringen lika stor som ett fotbolls-VM, säger Rickard Kull som är marknadschef för Puma Nordic. Vi tror oerhört mycket på vårt koncept och responsen från butikerna har varit fantastisk. De är lika positiva som vi är.

Till en början kommer tre modeller i Puma Body Train – en meshsko, en ballerinasko och en flip flop. Än så länge är det bara damskor men herrskor kan dyka upp redan till hösten och då kan det också komma Gore Texmodeller som tål svenskt höstväder.