Hjälm med nytänk

Hjälm med nytänk

Publicerad

En ny hockeyhjälm gör sin entré på den svenska marknaden. Det är hjälmen M11 som den forna storspelaren Mark Messier varit med och utvecklat och som har en ny stötabsorbering i sin modell.

Hjärnskakningar har blivit allt vanligare i dagens ishockey. Den dystra trenden gäller inte bara elithockeyn utan förekommer också i de lägre divisionerna och inom juniorserierna. Detta faktum fick den förre storstjärnan och Stanley Cup-vinnaren Mark Messier att bli involverad i ett projekt tillsammans med den amerikanska hjälmtillverkaren Cascade Sports. Den nya hjälmen i The Messier Project som serien kallas använder sig av en så kallade Seventech-metod. Där utgörs den stötabsorberande funktionen inte av EPP-plast ( expanded polypropylene), som är vanligt i nästan alla andra hjälmar, utan av ett kluster av ihåliga plasthylsor. Enligt tester som Cascade Sports gjort fördelas kraften som huvudet utsätts för på ett jämnare sätt och på en större yta genom Seventech-metoden. Dessutom återtar materialet sin ursprungliga form redan efter 10 sekunder jämfört med "vanliga" hjälmar som gör det på ca 1 minut. I USA använder redan ett stort antal lag den nya M11-hjälmen och nu introducerar företaget den också i Europa. Schweitz, Sverige och Finland fick därför besök av företagets vicepresident Mary-Kay Messier, syster till storspelaren Mark.

- Hockeybranschen, åtminstone i USA och Kanada är rätt konservativ. Det är därför svårt att som ett nytt varumärke och ett litet företag slå in sig bland de etablerade storföretagen, förklarar Mary Kay Messier.

Efter ett idogt arbete det senaste året har ändå 450 junior, college och serielag redan valt att börja använda M11-hjälmen trots att den prismässigt ligger i det övre segmentet. Besöket i Europa planerades redan när Mary Kay och Mark diskuterade marknadsföringen av den nya produkten för ett halvår sedan.

- Vi visste att säkerhetsaspekterna här är mycket mer prioriterade än i USA. Dessutom verkar europérna också vara mer mottagliga för nya uppfinningar och nya varumärken än amerikanerna, konstaterar Mary Kay Messier.

Leverantör för Cascade Sports hjälmarna i Sverige blir Abcent Sports som sedan tidigare har varumärken som Sherbrook SBK och Blackstone Sport.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Asics tar nya kliv mot en cirkulär affärsmodell

4 kommentarer

oscar: Det låter ju som om sportbranschen är värsta miljöförstöraren ju,,,

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842