Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Publicerad

I Förra numret av Sportfack berättade vi att Sven Sixtensson lierar sig med GSL för få muskler att ta Head tennis till nya nivåer i Sverige. Nu har de hunnit fundera ut vad det är de verkligen ska göra.

Den stora förändringen blir att det nu blir två säljare som är ute på fältet. Sven Sixtensson är kvar som ansvarig och tar hand om distriktet Stockholm och norrut. Södra delen av Sverige sköts av Stefan Svensson som har ett gediget förflutet inom tennis med allt från professionellt spel till coach på ATP-touren till många år med Svenska Tennisförbundet. Till sin hjälp har de dessutom Niklas Lybner som har hand om logistik och telefonbeställningar.

- Jag har aldrig tidigare varit så exalterad över ett nytt varumärke som jag är nu med Head, säger Magnus Gustafsson som är vd och grundare av GSL. Det finns en enorm potential för Head racket i Sverige och nu har vi en organisation som klarar av att ratta ett så stort märke.

Sedan tidigare jobbar GSL med Technifibre men där kommer racketdelen att tonas ned och istället blir det deras senor som hamnar i fokus. En annan liten krock blir med Lotto eftersom Head även har racketskor i sitt sortiment.

- Det kommer inte att bli något problem, tvärtom tror jag att det är en fördel att vi har fler varumärken att erbjuda butikerna, säger Magnus. Nu är vi en komplett tennisleverantör med världsklass på racket, senor, skor och konfektion.

Sven och Magnus har flera idéer om hur de ska jobba för att öka försäljningen av Head racket men de vill först lyssna av med butikerna om hur de vill att det ska fungera. Därför är de just nu ute på en liten turné för att presentera sina idéer och ge butikerna en chans att komma med önskemål innan de spikar sina arbetsmetoder. En förändring är dock klar och det är när nya produkter ska säljas i Sverige. Internationellt släpps alla nya produkter i januari eller februari men i Sverige är det inomhussäsongen som är viktigast och därför har nyheterna landat i butik först efter sommaren. Det har ibland lett till brist på varor då populära produkter redan sålt slut när de skulle skickas till Sverige men genom att följa de internationella släppen ska det inte bli någon varubrist i Sverige.

- Vårt mål är att bli störst på tennis i Sverige, säger Magnus. Vi kommer inte att bli det på en gång men jag har alltid jobbat långsiktigt och det här får ta den tid som krävs.

Avslutningsvis börjar GSL jobba med sportdrycken Peptosport. Det är en återhämtningsdryck med förspjälkade proteiner som direkt tas upp av cellerna när du dricker det och enligt Magnus är det den bästa sportdryck han provat. Kanske inte den godaste men helt klart den som gör att kroppen återhämtar sig snabbast.

On
Off

0 kommentarer

  • Gopro och NHL i samarbete

    Gopro och NHL i samarbete

    Gopro hittar allt fler användningsområden till sina kameror. Senaste greppet är ett samarbete med Nhl och målet är att förändra hur hockey visas upp i TV.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 13:04

  • Primaloft för puls

    Primaloft för puls

    Primaloft släpper en ny, tunnare version av sin isolering riktad mot de riktigt aktiva. Silver Insulation Active är tänkt att ge Polartec Alpha en match om titeln "Andas mest men är ändå varmt".

    Nyheter Martin Willners, i dag, 12:59

  • Elevenate ökar farten

    Elevenate ökar farten

    Elevenate har sagt nej till fler butiker än de har sagt ja. Ändå ökar de hela tiden och nu tar de nästa steg genom att byta vd och anställa en säljare till.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 12:44

  • Ren terapi för skor

    Ren terapi för skor

    Skovård ligger i tiden och är ett produktområde som kan ge butikerna en rejäl merförsäljning. Brunngård har tagit fram tre nya snyggt förpackade skovårdsserier, varav en är miljövänlig och en har siktet inställt på sporthandeln.

    Nyheter Robert Kjessel, i dag, 07:00

  • Sport och IT möts i Åre

    Sport och IT möts i Åre

    Den 25 mars anordnas Internet of Sports Day i Åre, med seminarier om hur informations- och kommunikationsteknologi tillsammans med sport kan skapa nya produkter för bland annat sporthandeln.

    Nyheter Robert Kjessel, i går, 07:00

  • Dynafit valde butiker

    Dynafit valde butiker

    Två butiker i Sverige har fått bli så kallade Dynafit Competence Centers. Det är butikerna Höjdmeter i Kiruna och Fjellpuls i Östersund som fått den äran.

    Nyheter Christer Flythström, i dag, 07:38

  • Lundhags satsar på urbana work boots

    Lundhags satsar på urbana work boots

    Med skoserien Heritage byter Lundhags i höst vandringsleden mot modebutikernas avenyer. Tanken är att väcka nya kundgruppers intresse för ett varumärke som tidigare mest förknippats med fjällvandring.

    Nyheter Robert Kjessel, 2015-02-23 12:14

  • Första intervjun med Haglöfs nye vd

    Första intervjun med Haglöfs nye vd

    Sportfack har som första tidning träffat Haglöfs nye vd, Peter Fabrin. Under hans första tre månader har han hunnit banta företaget med en tiondel och nära halverat ledningsgruppen. Nu ska Haglöfs bli duktigare på att förstå kundernas behov.

    Nyheter Robert Kjessel, i dag, 08:10

  • Sju prylar som imponerade på Ispo

    Sju prylar som imponerade på Ispo

    Bra produkter handlar om att lösa problem eller förstå vad en målgrupp vill ha. Bland Ispos miljoner produkter föll jag för de här sju prylarna som gör just det. Innovationer eller nya grepp som kan förändra hela segment.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 08:00

  • Vimana säljer snowboards på nytt sätt

    Vimana säljer snowboards på nytt sätt

    Vimana är ett norskt snowboardmärke som lanseras nästa vinter. Vi vet inte så mycket om själva brädorna än men deras affärsidé är intressant.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 12:17

  • Skins ihop med NIS

    Skins ihop med NIS

    Man behöver inte alltid vara först med en innovation. Ibland går det lika bra att ta två gamla idéer och kombinera dem för att öka funktionen. Rossignol har gjort just detta på sina längdskidor R Skin.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 08:36

  • Elpex visar upp två spännande nyheter

    Elpex visar upp två spännande nyheter

    Vi har tidigare berättat om hur Elpex fått ny fart med nya ägare och på Ispo visade de upp sina nya podukter. En broms för rullskidor och rullskidor på is.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:25

  • Eget utegym i trädgården

    Eget utegym i trädgården

    Allt fler kommuner bygger utegym i närheten av elljusspår. Nu kommer utegym även för trädgården så att det blir enklare att kombinera löpning med styrketräning.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:04

  • Dedicated vill hänga i sportbutiker

    Dedicated vill hänga i sportbutiker

    Mårten Engren och hans Flippin´Goods ska ta det ekologiska streetmärket Dedicated till sporthandeln. Det handlar om licensprodukter med klubbtryck och även svenska hockey- och fotbollslag finns med i planerna.

    Nyheter Robert Kjessel, i går, 14:54

  • Peak Performance  färgar utan vatten

    Peak Performance färgar utan vatten

    Som första vinterklädmärke använder Peak Performance en ny miljövänlig färgningsprocess som inte kräver en droppe vatten. Lanseringen sker med jackan och byxan Dyedron.

    Nyheter Robert Kjessel, i dag, 14:30

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sport och IT möts i Åre

1 kommentar

Jin Moen: OBS Sista dag för anmälan är 6 mars. Mer info om programmet och alla talare finns på www.internetofsportsday.com Väl mött i Åre!

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 02-2015

  • Sportfack 01-2015

  • Sportfack 12-2014

  • Sportfack 11-2014

  • Sportfack 10-2014

  • Sportkatalogen 2014

  • Golf Business 09-2014