Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Publicerad

I Förra numret av Sportfack berättade vi att Sven Sixtensson lierar sig med GSL för få muskler att ta Head tennis till nya nivåer i Sverige. Nu har de hunnit fundera ut vad det är de verkligen ska göra.

Den stora förändringen blir att det nu blir två säljare som är ute på fältet. Sven Sixtensson är kvar som ansvarig och tar hand om distriktet Stockholm och norrut. Södra delen av Sverige sköts av Stefan Svensson som har ett gediget förflutet inom tennis med allt från professionellt spel till coach på ATP-touren till många år med Svenska Tennisförbundet. Till sin hjälp har de dessutom Niklas Lybner som har hand om logistik och telefonbeställningar.

- Jag har aldrig tidigare varit så exalterad över ett nytt varumärke som jag är nu med Head, säger Magnus Gustafsson som är vd och grundare av GSL. Det finns en enorm potential för Head racket i Sverige och nu har vi en organisation som klarar av att ratta ett så stort märke.

Sedan tidigare jobbar GSL med Technifibre men där kommer racketdelen att tonas ned och istället blir det deras senor som hamnar i fokus. En annan liten krock blir med Lotto eftersom Head även har racketskor i sitt sortiment.

- Det kommer inte att bli något problem, tvärtom tror jag att det är en fördel att vi har fler varumärken att erbjuda butikerna, säger Magnus. Nu är vi en komplett tennisleverantör med världsklass på racket, senor, skor och konfektion.

Sven och Magnus har flera idéer om hur de ska jobba för att öka försäljningen av Head racket men de vill först lyssna av med butikerna om hur de vill att det ska fungera. Därför är de just nu ute på en liten turné för att presentera sina idéer och ge butikerna en chans att komma med önskemål innan de spikar sina arbetsmetoder. En förändring är dock klar och det är när nya produkter ska säljas i Sverige. Internationellt släpps alla nya produkter i januari eller februari men i Sverige är det inomhussäsongen som är viktigast och därför har nyheterna landat i butik först efter sommaren. Det har ibland lett till brist på varor då populära produkter redan sålt slut när de skulle skickas till Sverige men genom att följa de internationella släppen ska det inte bli någon varubrist i Sverige.

- Vårt mål är att bli störst på tennis i Sverige, säger Magnus. Vi kommer inte att bli det på en gång men jag har alltid jobbat långsiktigt och det här får ta den tid som krävs.

Avslutningsvis börjar GSL jobba med sportdrycken Peptosport. Det är en återhämtningsdryck med förspjälkade proteiner som direkt tas upp av cellerna när du dricker det och enligt Magnus är det den bästa sportdryck han provat. Kanske inte den godaste men helt klart den som gör att kroppen återhämtar sig snabbast.

On
Off

0 kommentarer

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Snart öppnar Stadium i Tyskland

13 kommentarer

Nordisk man: Beatus venter est animi Mycket underhållande inlägg, fick mig att le :)

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014

  • Sportfack 07-2014

  • Sportfack 06-2014

  • Sportfack 05-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 04-2014