Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Gänget som ska lyfta Head tennis i Sverige

Publicerad

I Förra numret av Sportfack berättade vi att Sven Sixtensson lierar sig med GSL för få muskler att ta Head tennis till nya nivåer i Sverige. Nu har de hunnit fundera ut vad det är de verkligen ska göra.

Den stora förändringen blir att det nu blir två säljare som är ute på fältet. Sven Sixtensson är kvar som ansvarig och tar hand om distriktet Stockholm och norrut. Södra delen av Sverige sköts av Stefan Svensson som har ett gediget förflutet inom tennis med allt från professionellt spel till coach på ATP-touren till många år med Svenska Tennisförbundet. Till sin hjälp har de dessutom Niklas Lybner som har hand om logistik och telefonbeställningar.

- Jag har aldrig tidigare varit så exalterad över ett nytt varumärke som jag är nu med Head, säger Magnus Gustafsson som är vd och grundare av GSL. Det finns en enorm potential för Head racket i Sverige och nu har vi en organisation som klarar av att ratta ett så stort märke.

Sedan tidigare jobbar GSL med Technifibre men där kommer racketdelen att tonas ned och istället blir det deras senor som hamnar i fokus. En annan liten krock blir med Lotto eftersom Head även har racketskor i sitt sortiment.

- Det kommer inte att bli något problem, tvärtom tror jag att det är en fördel att vi har fler varumärken att erbjuda butikerna, säger Magnus. Nu är vi en komplett tennisleverantör med världsklass på racket, senor, skor och konfektion.

Sven och Magnus har flera idéer om hur de ska jobba för att öka försäljningen av Head racket men de vill först lyssna av med butikerna om hur de vill att det ska fungera. Därför är de just nu ute på en liten turné för att presentera sina idéer och ge butikerna en chans att komma med önskemål innan de spikar sina arbetsmetoder. En förändring är dock klar och det är när nya produkter ska säljas i Sverige. Internationellt släpps alla nya produkter i januari eller februari men i Sverige är det inomhussäsongen som är viktigast och därför har nyheterna landat i butik först efter sommaren. Det har ibland lett till brist på varor då populära produkter redan sålt slut när de skulle skickas till Sverige men genom att följa de internationella släppen ska det inte bli någon varubrist i Sverige.

- Vårt mål är att bli störst på tennis i Sverige, säger Magnus. Vi kommer inte att bli det på en gång men jag har alltid jobbat långsiktigt och det här får ta den tid som krävs.

Avslutningsvis börjar GSL jobba med sportdrycken Peptosport. Det är en återhämtningsdryck med förspjälkade proteiner som direkt tas upp av cellerna när du dricker det och enligt Magnus är det den bästa sportdryck han provat. Kanske inte den godaste men helt klart den som gör att kroppen återhämtar sig snabbast.

On
Off

0 kommentarer

  • Nikebutik för enbart tjejer

    Nikebutik för enbart tjejer

    Nike har öppnat sin första butik i Europa enbart för kvinnor. Butiken ligger i London och är en blandning av butik och mötesplats för tjejer som tränar.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:17

  • Höstförsäljningen av golfkläder ökar

    Höstförsäljningen av golfkläder ökar

    Golf är väldigt mycket en sommarsport i Sverige men allt fler varumärken kommer med en höstkollektion. Och försäljningen av dessa ökar för varje år.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:18

  • Bandit skakar om filmskapandet

    Bandit skakar om filmskapandet

    Tomtom lanserar sin första actionkamera och har en del unika funktioner. Som till exempel att klippa ihop en film bara genom att skaka på den synkade mobilen.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:13

  • Vem skyltar bäst?

    Vem skyltar bäst?

    Sportmarket har bjudit in alla sina återförsäljare av den nya sandalen/skon Keen Uneek till en skylttävling. Nu är det din uppgift att avgöra vilken butik som har lyckats bäst.

    Nyheter Martin Willners, 2015-05-26 09:19

  • Zero Skateboards till Skate Out

    Zero Skateboards till Skate Out

    Skate Out är Sveriges största skateboarddistributör och nu utökar de sitt sortiment med ett klassiskt märke med punkig attityd – Zero Skateboards.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:07

  • Zlatan pryder Billys Pizza

    Zlatan pryder Billys Pizza

    Det svenska livsmedelsföretaget Billys har skrivit ett regionalt sponsoravtal med den franska toppklubben Paris Saint-Germain. I framtiden kommer Billys pizzaförpackningar troligen att prydas med Kosovare Asllanis, Caroline Segers och Zlatan Ibrahimovic ansikten.

    Nyheter Christer Flythström, i dag, 14:09

  • Foppas nya sandaler

    Foppas nya sandaler

    Första gången Peter Forsberg lanserade ett sandalmärke i Sverige gick det så bra att han gav Crocs ett nytt namn – Foppatoffeln. Nu har han ett nytt sandalmärke på gång.

    Nyheter Martin Willners, 2015-05-20 10:09

  • RLVNT till Finland

    RLVNT till Finland

    RLVNT, som specialiserat sig på sportteknologi och wearables, tar nu steget in på den finska marknaden med sina varumärken Wahoo Fitness, jawbone, Yurbuds, Tomtom med flera.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:48

  • Ersättning för sent flyg

    Ersättning för sent flyg

    Sedan några år tillbaka har flygresenärer rätt att få ersättning om flyget är över tre timmar försenat. Det där är något som flygbolagen inte direkt upplyser om och för de som gör anspråk på ersättning kan det ibland vara struligt att få ut något.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:34

  • Kvartalsrapporter från tre av de stora

    Kvartalsrapporter från tre av de stora

    Puma vinstvarnar trots ökad försäljning, Adidas gasar och Under Armour gasar ännu mer. Ungefär så kan vi sammanfatta första kvartalet för tre av de stora sportleverantörerna.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:53

  • Iomic Grips gör comeback hos Ligma

    Iomic Grips gör comeback hos Ligma

    Intresset för att greppa om sina golfklubbor ökar och det är en av anledningarna till att Ligma tar upp Iomic Grips igen. Den andra är att golfshopparna frågat efter just Iomic.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 13:15

  • Smart kampanj av Onepice

    Smart kampanj av Onepice

    Norska Onepiece har kört igång en kampanj där de låter kunderna själv sätta priset på deras storsäljare Original Jumpsuit.

    Nyheter Martin Willners, i går, 14:50

  • Ny vd för Colourwear och Void

    Ny vd för Colourwear och Void

    De svenska klädmärkena Colourwear och Void har anställt Peter Hulander som ny vd. Peters huvuduppgift blir att behålla den höga tillväxten och ta företaget till nästa nivå.

    Nyheter Martin Willners, 2015-05-18 12:42

  • Swesport redan i november

    Swesport redan i november

    Efter flera år med minskat intresse har Svenskt Sportforum bestämt sig för att göra något radikalt med Swesport. Mässan hålls nu redan i slutet av november.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 13:43

  • Stadium tar andelar i Finland

    Stadium tar andelar i Finland

    Stadium var den stora vinnaren på den finska sportmarknaden förra året med en ökning på 15 procent. Störst är dock fortfarande Intersport med Budget Sport.

    Nyheter Martin Willners, 2015-05-13 09:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Foppas nya sandaler

3 kommentarer

Anna S: Och nyhet??? Dom finns ju på marknaden sen flera år!!!!

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack Golf Business 04-2015

  • Sportfack 04-2015

  • Sportfack Bike Business 03-2015

  • Sportfack 03-2015

  • Sportfack 02-2015

  • Sportfack 01-2015

  • Sportfack 12-2014